Halvårsrapport januari-juni 2019

Humlegården inleder året med ett starkt förvaltningsresultat och ökad värdetillväxt samt en investment grade rating från Moody’s med betyget Baa2.

• Hyresintäkterna uppgick till 656 mkr (599), en ökning med 10 procent. I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 6 procent till följd av ökade hyresnivåer vid omförhandlingar och nyuthyrningar.
  • Nettouthyrningen uppgick till 58 mkr. Hyresnivåerna i omförhandlade avtal ökade i genomsnitt med 32 procent.
  • Uthyrningsgraden uppgick till 94 procent, oförändrat jämfört med 2018-12-31 (94).
  • Driftöverskottet ökade med 11 procent till 482 mkr (434). I jämförbart bestånd ökade driftöverskottet med 6 procent. Ökningen beror främst på högre hyresnivåer.
  • Överskottsgraden uppgick till 73 procent (73).
  • Finansnettot uppgick till –74 mkr (–90), vilket är en förbättring trots att räntebärande skulder har ökat under året.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 19 procent och uppgick till 386 mkr (324).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 26 164 mkr. Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 892 mkr (1 244), vilket är en ökning med 4 procent i förhållande till fastighetsvärdet 2018-12-31 (24 818).
  • Resultat efter skatt uppgick till 873 mkr (1 349).
  • Substansvärdet per aktie ökade med 7,2 procent (11,6) under första halvåret.

- Vi håller i den positiva utvecklingen och levererar ett starkt resultat där förvaltningsresultatets ökning med 19 procent är en av höjdpunkterna. I mars erhölls en investment grade rating från Moody’s med betyget Baa2, stable outlook, vilket bekräftar både fastighetsportföljens höga kvalitet och de goda finansiella nyckeltalen. Våren har även inneburit att Humlegården fått ett tillskott på ägarsidan i form av Länsförsäkringar Fondliv, något vi ser som ett kvitto på vår attraktivitet som investering, säger Anneli Jansson, Vd på Humlegården.

Klicka här för att ta del av rapporten i sin helhet.

Anneli Jansson, Vd
E-mail: Anneli.Jansson@humlegarden.se, Tel: 08-678 92 01

Per Wange, Ekonomichef
E-mail: Per.Wange@humlegarden.se, Tel: 08-678 92 77

Mikael Andersson, Finanschef
E-mail: Mikael.Andersson@humlegarden.se. Tel: 08-678 92 19

• Företagsinformation

• anneli jansson

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 87 anställda och äger 54 fastigheter till ett värde om 26,2 miljarder kronor (30 juni 2019). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.