Humlegården utser Fredrik Sandell till finansansvarig

Humlegården har en stark finansiell profil, ett arbete som under våren bekräftats genom starka betyg från ratinginstituten Moody’s och Standard & Poor’s. För att ta detta arbete vidare har Fredrik Sandell rekryterats till rollen som finansansvarig. Han kommer närmast från Kungsleden och tillträdde i början av juni.

Humlegården har under en längre tid fokuserat på att upprätthålla en stark finansiell profil. Hösten 2021 passerades en viktig milstolpe, då bolaget uppnådde 100 procent grön finansiering. Under våren 2022 höjde Moody’s Humlegårdens betyg till Baa1 och Standard & Poor’s gav bolaget betyget BBB+ med stabila utsikter. Starka ratings som bekräftar Humlegårdens stabila position. För att leda Humlegårdens finansfunktion på den fortsatta resan har Fredrik Sandell rekryterats till rollen som finansansvarig. Han har lång erfarenhet från området och kommer närmast från Kungsleden där han arbetat sedan 2011, varav de senaste åren i rollen som finanschef och som medlem i bolagets ledningsgrupp.

Fredrik började sin tjänst den 1 juni 2022 och kommer i sitt arbete att fokusera på att säkerställa Humlegårdens finansieringsbehov och räntekostnadsutveckling samt verka för fortsatt goda relationer med långivare i bank- och kapitalmarknaden.

– Länken mellan finansiering och hållbarhet blir allt viktigare, liksom betydelsen av en stabil finansiell ställning. Det är centrala frågor för verksamheten och vi är mycket glada över att få välkomna Fredrik till vårt team. Med sin gedigna kunskap och långa erfarenhet kommer han att spela en nyckelroll i vårt arbete med att stärka vår finansiella position ytterligare, säger Mikael Andersson, CFO på Humlegården.

Läs mer om Humlegårdens gröna finansieringsstrategi på vår hemsida.

Mikael Andersson, CFO
E-mail: mikael.andersson@humlegarden.se

Fredrik Sandell, Finansansvarig
E-mail: fredrik.sandell@humlegarden.se

• medarbetare
  • mikael andersson
  • finansiering
  • humlegården
  • kontor

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 86 anställda och äger 58 fastigheter till ett värde om 37,7 miljarder kronor (31 december 2021). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. För mer information, besök www.humlegarden.se.