Humlegårdens års- och hållbarhetsredovisning 2016

2016 var ett framgångsrikt år, med ett starkt resultat och en fortsatt positiv marknadsutveckling. Under året har flera stora utvecklingsprojekt påbörjats i Solna strand. Humlegården tar även viktiga steg i hållbarhetsarbetet genom att rapportera enligt GRI-ramverket.

Humlegården äger 52 kontorsfastigheter i Stor-Stockholm, koncentrerade till fem attraktiva kontorsområden: Östra city, Solna strand, Sundbyberg, Hagastaden och Hagalund. Värdet på Humlegårdens fastighetsbestånd uppgick vid utgången av året till 17,8 miljarder kronor. Utöver detta förvaltar Humlegården ytterligare fastigheter till ett värde av 4,8 miljarder kronor på uppdrag av Länsförsäkringar Liv, Länsförsäkringar Sak och Länsförsäkringar AB.

Starkt resultat 2016
Hyresintäkterna uppgick till 982 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning av hyresintäkterna med 7 procent. Vakansgraden uppgick till 7,5 procent och det innebär att vakansgraden har halverats under en fyraårsperiod. Förvaltningsresultatet ökade med 23 procent och uppgick till 381 miljoner kronor. Under 2016 uppgick värdeförändringen på fastigheterna till 9,7 procent. Substansvärdet ökade med 21 procent och över en tioårsperiod har Humlegården levererat en årlig avkastning på substansvärde med 12 procent, vilket överträffar avkastningsmålet om 8 procent över en konjunkturcykel.

– En stark hyresmarknad och låga räntor i kombination med en väl positionerad fastighetsportfölj och engagerade medarbetare är förklaringen till det goda resultatet, säger Anneli Jansson, VD Humlegården.

Refinansiering av skuldportföljen
Under 2016 har ett omfattande refinansieringsarbete genomförts och arbetet kommer att fortsätta under 2017. Under 2016 refinansierades skulder om 3,7 miljarder kronor, motsvarande 47 procent av skuldportföljen. Humlegården har också satt upp ett företagscertifikatsprogram med en ram om 2,5 miljarder kronor, vilket har tagits emot väl av marknaden.

– Målet har varit att öka kostnadseffektiviteten i upplåningen till en bibehållen eller sänkt risknivå, vilket vi lyckats med. Genom ett välstrukturerat arbete har vi skapat mycket goda finansiella förutsättningar, säger Anna-Karin Hag, CFO Humlegården.

Ökad närvaro på marknaden
För att utveckla Humlegårdens fastighetsportfölj genomför bolaget projekt och förvärv i strategiska lägen. Vid årsskiftet uppgick utvecklingsprojekten i produktion till cirka 1,2 miljarder kronor. Under 2016 inleddes bland annat uppförandet av kontorsfastigheten Grow i Solna strand, ritad av Tham & Videgård samt det intilliggande Grow Hotel, signerat 3XN.

– Vi har ett bra utgångsläge på marknaden med flera spännande projekt igång, varav arbetsplatsområdet Hagalund är ett särskilt intressant exempel. Det nyligen fattade beslutet om en tunnelbanestation i Hagalund får stor betydelse för utvecklingen av området, och gör att det nu finns förutsättningar för att skapa en attraktiv och långsiktigt hållbar stadsdel, säger Anneli Jansson.

Års- och hållbarhetsredovisningen 2016 publiceras på humlegarden.se. Den tryckta versionen finns tillgänglig från och med den 5 april 2017.

• Finans

• anna-karin hag