Gå direkt till innehåll

Ämnen: Arbetsliv

  • Stipendier för framtidens gröna kompetens delas ut på Nordvik

    Framtidens gröna kompetens uppmärksammas på Nordvik. I samband med årets studentfirande har elever från Sollefteå, Härnösand, Sundsvall och Ragunda tilldelats stipendier för engagemang, kunskap och intresse för de gröna näringarna.

    Elever med studentklädsel står och tittar in i kameran och ler, visar stolt deras stipendium.
  • Ny kurs ska stärka arbetsgivare och ledare på landsbygden

    Ledarskapsutbildningen omfattar två heldagar och startar under hösten 2026. Satsningen möjliggörs med EU-finansiering genom Länsstyrelsen Västra Götaland och är en del av arbetet för att stärka kompetensförsörjningen och företagens utveckling inom de gröna näringarna.

  • De fick priser för årets landsbygdsinsatser i norr

    Årets lantbruksföretag, landsbygdsföretagare och mottagare av Ragnar Lassinanttis Kulturpris har utsetts och prisades av Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten vid lördagens årsmöte på Medlefors Hotell & Konferens, Skellefteå.

  • Nytt beredskapspris lyfter gröna näringar i Vänersborg

    Hushållningssällskapet Västra lanserar, i samverkan med Vänersborgsgalan och Forum Vänersborg, ett nytt beredskapspris med hållbarhetsfokus. Priset ska uppmärksamma företag inom de gröna näringarna i Vänersborgs kommun som genom konkreta åtgärder stärker sin motståndskraft, försörjningsförmåga och långsiktiga stabilitet.

  • Pressinbjudan - Landsbygdsministern besöker Naturbruksgymnasiet Kalmar – fokus på framtidens livsmedelsproduktion

    Onsdagen den 29 januari besöker landsbygdsminister Peter Kullgren Naturbruksgymnasiet Kalmar. Under besöket möter ministern elever och personal för samtal om möjligheter och utmaningar inom naturbruksutbildning, kompetensförsörjning och framtidens gröna näringar.
    Besöket inleds med en rundvandring på skolan där utbildningarnas innehåll och skolans roll för landsbygdens utveckling presenteras. D

  • Satsning på fler ERFA-träffar inom Lantlyftet i Värmland

    Lantlyftet erbjuder ett forum för företagare inom lantbruks- och trädgårdsnäringen som vill utvecklas i sitt yrkesliv och hitta bättre balans mellan arbete och återhämtning. Efter höstens uppskattade ERFA-träffar bjuder Hushållningssällskapet Västra in till fler tillfällen i Värmland.

  • Bo Selerud invald som ledamot i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien

    Bo Selerud, förbundsdirektör för Hushållningssällskapens Förbund, har valts in som ny ledamot i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) vid akademisammankomsten den 13 november. Ett erkännande som speglar hans långa och breda engagemang för svensk skogs- och lantbruksutveckling.

  • Agronomen Tilde från Umeå fick grönt ungdomsstipendium

    Tilde Lindbäck, 25 år från Umeå, har fått Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbottens ungdomsstipendium ”Grön Framtid” och belönas med 25 000 kr för sina studier vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).

  • Ny vd med bred erfarenhet ska utveckla Hushållningssällskapet Västernorrland

    Hushållningssällskapet Västernorrland har utsett en ny vd med gedigen erfarenhet inom ekonomi och rådgivning för de gröna och blå näringarna. Med en bakgrund som bland annat civilekonom och ekonomichef tar Henrik Evers över ledarskapet för organisationen och siktar på att fortsätta utveckla verksamheten i regionen.

  • Lukas Berggren ny vd för HS Konsult AB

    Intresset för tjänsten som vd på HS Konsult AB var mycket stort, och efter ett gediget arbete med urval och intervjuer föll valet på Lukas Berggren. Lukas är redan idag engagerad i strategiarbetet i bolaget, och hans bakgrund lämpar sig väl för uppdraget. Den 1 december tillträder han sin nya tjänst.

  • Bengt-Olov Gunnarson ny styrelseordförande på Hushållningssällskapens Förbund

    Vid Hushållningssällskapens Förbunds årsstämma valdes Bengt-Olov Gunnarson till ny styrelseordförande. Med sin omfattande erfarenhet och djupa koppling till lantbruket lovar han en dynamisk och spännande framtid för verksamheten. Bengt-Olov har tidigare haft uppdrag som bland annat styrelseordförande för Lantmännen och är fortfarande aktiv som ordförande i KSLA:s jordbruksavdelning.

  • Fredrik Ström ny vd för Hushållningssällskapet Östergötland

    Fredriks Ström har utsetts till ny vd för Hushållningssällskapet Östergötland. Han kommer närmast från tjänsten som affärsområdeschef på SGS där han också ingått i den Skandinaviska ledningsgruppen. – Det känns som att min yrkesbana syftat till att jag till slut skulle landa i Hushållningssällskapet, säger Fredrik Ström som tillträder som vd den 11 september.

Visa mer