Designerns Östen Kristianssons retrovilla i Vittsjö är nu till salu. Fotograf Daniel Larsson för HusmanHagberg Hässleholm.

Designerns retrovilla till salu.

Nu är den kände designern Östen Kristianssons och konstnären Margit Kristianssons hus i Vittsjö ute till försäljning. Östen Kristiansson och hans bror Uno är välkända designers, framförallt under varumärket Luxus. Många som är förtjusta i 50- och 60-tals design har nog drömt om att en gång äga en Luxus-lampa. Även möbler stod på designerns repertoar och Vittsjö möbelfabrik finns ännu kvar på orten. Margit Kristiansson är en välkänd konstnär som bland annat skapat skulpturen ”At full speed” som står i centrala Hässleholm.

Nu är villan ute till försäljning och har rönt stort intresse från när och fjärran. Fastighetsmäklaren Lina Wretfors Friis på HusmanHagberg Hässleholm, som har uppdraget att sälja villan, berättar:

- Det är verkligen ett fantastiskt välbevarat hus med många fina detaljer och genomtänkt design. Det ligger med härlig utsikt över Vittsjön och en stil som är på modet igen.

- Det blir spännande att se hur mycket namnen på ägarna och stilen gör på priset, just nu är det 49 sällskap bokade till visning vilket är väldigt mycket hos oss. Vi har även haft internationellt intresse för huset från både Danmark, Tyskland och Belgien, men också inom Sverige såsom från hela Skåne, Göteborg och Stockholm,

Så här beskrivs huset: ”Genomtänkta detaljer och välbevarade material från slutet av 50-talet. I hallen kliver man in på ett bonat tegelgolv med naturlig patina och vidare in öppnar planlösningen upp sig och mynnar i ett väl tilltaget sällskapsrum med stora fönsterpartier som ger panoramautsikt mot Vittsjön. Huset rymmer även en luftig ateljé med högt i tak och effektfullt ljusinsläpp från stort parti med glasblock.”

Visningstiderna går åt som smör i solsken, så mäklaren kommer även att erbjuda en onlinevisning.

Läs mer om det unika huset och se bilder på: https://www.husmanhagberg.se/objekt/varngatan-2-vittsjo/OBJ16666_1767813707

För mer information om bostaden, kontakta:

Lina Wretfors Friis, fastighetsmäklare och franchisetagare HusmanHagberg Hässleholm

Mail: lina.friis@husmanhagberg.se