Franchisetagarna för HusmanHagberg i Linköping, fr v: Marcus Piehl, Ronja Westh och Tobias Svärd.

Erfarna mäklare kliver in som ägare till HusmanHagberg i Linköping

Den nya ägartrion består av Ronja Westh, Tobias Svärd och Marcus Piehl. Alla tre har en bakgrund från Fastighetsbyrån, men Marcus gjorde bara en kort sejour där och har varit anställd mäklare hos HusmanHagberg sedan 2011.

- Efter många år som elitidrottare så sadlade jag om till mäklare, berättar Marcus. Då min mamma, som också är mäklare, tog över HusmanHagberg i Linköping så valde jag att flytta från Stockholm hem till Linköping. Målet var förstås att bli bästa mäklaren i familjen, säger Marcus skämtsamt. 2017 nådde Marcus sitt mål och gick om sin mamma Eva i omsättning.

För Ronja har drömmen om att bli framgångsrik mäklare funnits länge.

- Jag har en kusin som är mäklare i New York och jag har alltid tyckt att det verkar vara ett otroligt spännande jobb, säger Ronja. Redan då jag skulle göra min PRAO som 14-åring valde jag att göra den på ett mäklarkontor, nämligen HusmanHagberg i Sundsvall.

- Nu har jag varit mäklare sedan 2016 och kände att det var dags att ta nästa kliv i utvecklingen. Då jag träffade Marcus och Eva på HusmanHagberg kändes det rätt från första början; vi hade samma värderingar kring hur vi vill att ett mäklarkontor ska fungera och den högkvalitativa mäklartjänst som vi vill erbjuda marknaden. Jag fick en bra magkänsla, helt enkelt, och på den vägen är det.

Tobias är född och uppvuxen i Linköping och har en bakgrund inom service och försäljning.

- Efter att ha sålt ett par hus via en duktig mäklare så blev jag sugen på att bli mäklare själv, berättar Tobias som sedan gick uppdragsutbildningen.

- Jag blev erbjuden partnerskap hos min förra arbetsgivare, men insåg att jag ville mer än så – jag ville vara involverad i driften och alla beslut och inte vara en passiv delägare. Då det inte var aktuellt hos min förra arbetsgivare så såg jag mig om efter någon annan möjlighet och hittade då hem till HusmanHagberg tillsammans med Ronja.

- För mig kändes det helt självklart att jobba i en kedja under ett känt varumärke. Jag tror verkligen på att kedjorna kommer att stå för utvecklingen i branschen och det gynnar oss i vårt ambition att växa och rekrytera fler duktiga mäklare, säger Tobias.

Fredrik Kjell, VD för kedjan, är nöjd över den nya ägarkonstellationen.

- Eva, som drivit kontoret sedan 2011 har gjort ett väldigt fint arbete och är en otroligt duktig mäklare. Vi är glada att hon är kvar och mäklar ytterligare ett tag, och vi tror att Ronja, Tobias och Marcus är helt rätt för att ta nästa steg i företagets utveckling och ser fram emot att följa deras framgångar, avslutar Fredrik.

Ronja Westh, franchisetagare HusmanHagberg Linköping

Mail: ronja.westh@husmanhagberg.se