HusmanHagberg har passerat 100 kontor och firar med varumärkeskampanj.

Fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg passerar 100 kontor och firar med varumärkeskampanj

HusmanHagberg startade i oktober 1997 efter att fastighetsmäklarna Lennart Hagberg och Mats Dahlström några år dessförinnan samarbetat mer informellt. De var båda aktiva mäklare med ett par mäklarkontor var, som utgjorde basen i kedjan vid uppstarten. De båda kompanjonerna hade siktet inställt på cirka 20 kontor i Stockholm och Mälardalen, och ganska snart ville fler ansluta sig till den framgångsrika duons koncept. De pausade då expansionen ett tag och skapade ett franchisekoncept för att på ett professionellt sätt kunna hantera att fler kontor anslöt sig. Strax därpå kom första kontoret utanför Stockholmsregionen med; HusmanHagberg Luleå. Därmed var riktningen att finnas i hela Sverige utstakad.

- Det har varit en fantastisk resa, säger Lennart Hagberg, koncernchef för Realtorgroup Europe där HusmanHagberg ingår. Från våra första planer som ritades ner på en servett på en sushi-restaurang på Söder i Stockholm till att nu ha passerat 100 kontor i Sverige och ha etablerat flera kontor i Spanien.

Vad är hemligheten bakom framgången?

- Passionen, svarar Lennart blixtsnabbt. Passionen att vilja leverera en mäklartjänst av högsta kvalitet. Att vara äkta i det man gör, och varje dag vilja vinna små och stora segrar. Det har mynnat ut i våra värdeord som just är Äkta Passionerade Vinnare.

- Men man kommer ingen vart om inte den passionen delas av dem som jobbar med företaget, fortsätter Lennart. Vi har alltid lagt oss vinn om att anställa människor som är experter på andra områden än de som Mats och jag är bra på. Det har gjort att vi alltid haft en fantastisk styrelse med externa, skickliga ledamöter och ett huvudkontor i världsklass. Många, både styrelseledamöter och medarbetare på huvudkontoret, har varit med oss i många år, vilket gjort att vi har ett fantastiskt team, som tillsammans med våra franchisetagare och medarbetare i kedjan vill ge kunden den bästa mäklartjänsten som går att uppbringa.

En av dem som varit med i många år är Christian Hjort, ansvarig för rekrytering av nya franchisetagare, som sedan 2004 jobbat med kedjans expansion.

- Då jag började så var vi ungefär 30 kontor, berättar Christian. Sedan dess har vi jobbat hårt för att nå en täckning över hela Sverige. Vissa etableringar har gått snabbt medan det på andra områden har tagit lång tid och mycket energi att hitta rätt franchisetagare.

- På senare år har jag dock sett en stor förändring i attityden till vårt varumärke; det är numer välkänt och respekterat och vi möts av ett helt annat intresse av potentiella franchisetagare. Det har gjort att vi kunnat rekrytera flera riktigt högpresterande mäklare som haft möjlighet att välja och vraka mellan flera erbjudanden, men ändå valt att ansluta sig till vår kedja. Det gör mig riktigt stolt och är ett fint kvitto på vårt enträgna och långsiktiga arbete.

Hur ser planerna för framtiden ut för kedjan? Vi ställde frågan till Fredrik Kjell, VD för den svenska delen.

- Vi kommer att fortsätta expandera, säger Fredrik utan att tveka. Vi har nått långt, men är långt ifrån klara ännu. Vi har ett fantastiskt tempo i kedjan – både på expansion och på organisk tillväxt. Pandemins utmaningar har dessutom skyndat på den digitala omställningen och hjälpt oss att effektivisera arbetet på huvudkontoret, på ett sätt som vi inte trott var möjligt för ett år sedan, berättar Fredrik.

Nu manifesterar kedjan sin milstolpe med 100 kontor i en kampanj som från och med idag kommer att gå runt om i landet i samarbete med de lokala kontoren. Kampanjen är helt digital och kommer att visas i digitala flöden på både lokalpress och riksmedia. Dessutom kommer man att marknadsföra sina nya affärsområden Spanien och Svenska Fjäll.

- Spanien och Svenska Fjäll har mer gemensamt än man kan tro, säger Lennart. Båda områdena handlar till stor del om fritidsboende eller så kallade ”second homes”. Vi ser flera synergier mellan både målgrupp och arbetssätt, varför det är naturligt att också marknadsföra dem tillsammans. Vi fortsätter expansionen både i Sverige i stort, i Svenska Fjäll och i utlandssegmentet och har flera nyheter i pipeline, men nu firar vi den här milstolpen först, avslutar Lennart.