Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Fortsatt prisnedgång i stora delar av landet – HusmanHagberg kommenterar Svensk Mäklarstatistik för januari.

Vi ser att priserna generellt minskat en en lugnare takt med -1% för bostadsrätter och -1% för villor i riket. Den avvikelse som vi ser är att centrala Stockholm visar en liten uppgång med +1%.

-Trendbrott brukar alltid synas först i Stockholms innerstad innan trenden sprids ut till andra storstäder och sedan ut över landet, säger Fredrik Kjell, VD på HusmanHagberg.

-Huruvida det är ett riktigt trendbrott återstår att se, men i vår egen statistik ser vi stöd för detta. Senaste månaden har vi haft fler besökare på visningarna och fler budgivare per bostad. Boprisstatistiken baseras på slutförda affärer medan vår statistik visar på intresset för alla bostäder under januari – även för dem som ännu inte är sålda. Det borgar för att vi kommer att se fler bostadsaffärer göras på bra prisnivåer framöver.

-Det ökade intresset från köparna beror nog dels på ett uppdämt köpbehov; de som sålde i slutet av förra året och ännu inte köpt något nytt behöver komma till skott för att skaffa sig ett nytt boende. Dels ser vi att köpare och säljare hittat en prisnivå där båda är villiga att göra affärer.

Villamarknaden är fortfarande något mer avvaktande, jämfört med bostadsrättsmarknaden.

-Intresset från spekulanter och budgivare är inte riktigt lika stort för villorna som för bostadsrätterna, vilket troligen beror på osäkerheten kring energikostnaderna. Både bostadsrättföreningar och villaköpare drabbas av ränteuppgången, men energipriserna slår inte lika hårt mot bostadsrätterna då dessa till 90% värms upp via fjärrvärme.

Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

fredrik.kjell2husmanhagberg.se

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har den 25-årsfirande fastighetsmäklarkedjan över 400 medarbetare på 105 kontor i Sverige och sex kontor i Spanien. Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär. Huvudkontoret ligger i Stockholm och VD är Fredrik Kjell.

Läs gärna mer på: husmanhagberg.se