Hälften har inte hittat sitt drömboende

Hälften har inte hittat sitt drömboende

Nära hälften av de svenskar som äger sin bostad har ännu inte hittat drömboendet - men de tänker slå till och köpa det när de får chansen. Det visar en undersökning som genomförts av fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg. Särskilt många av de som är under 40 och bor i lägenhet i en storstad följer bostadsmarknaden för att hitta ett bättre boende.

- Vår undersökning visar att många känner att de inte bor rätt. Om de hittade bostaden som de drömmer om så skulle de köpa den, säger Lennart Hagberg, vd på HusmanHagberg.
Det är fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg som tillsammans med det oberoende undersökningsföretaget Mistat ställt frågor om bostaden till 505 svenskar som äger sitt eget boende.

I undersökningen visar det sig att de mest flyttbenägna av alla är 30-39-åringar som bor i lägenhet i en storstad. Bland dem är det nästan 3 av 5 som tänker slå till om de hittar drömboendet.
- Det största hindret för de som vill flytta till ett bättre boende är att utbudet är för dåligt. Många har helt enkelt svårt att hitta sitt drömboende, säger Lennart Hagberg.

Även de äldre lockas av att flytta till något bättre, visar undersökningen. Mer än 40 procent av de som är över 60 år är på utkik efter drömboendet.
- Kanske har barnen flyttat ut och bostaden blivit för rymlig. Då kan det bli möjligt att hitta något nytt och spännande, och att förverkliga det där drömboendet man gått och tänkt på, säger Lennart Hagberg.

Topplistan: De som vill slå till på drömboendet
1. 30-39-åringar, 59%
2. Lägenhetsboende, 54%
Radhusboende, 54%
4. Storstadsinvånare, 50%
5. 40-49-åringar, 49%
Sista plats. Landsortsinvånare, 35%

Fakta om undersökningen
HusmanHagberg och det fristående undersökningsföretaget Mistat ställde under juli i år frågor om bostaden till 505 personer mellan 30 och 70 år som äger sitt boende. Undersökningen genomfördes med hjälp av webbenkät som besvarats av ett representativt urval från webbpaneler med rikstäckning.

En av frågorna som ställdes var: “Om du fick syn på en lägenhet/villa/radhus som stämde överens med din bild av ett drömboende, skulle du då överväga att slå till och köpa?” Sammanlagt svarade 47 procent antingen “ja, helt säkert”, “ja, mycket troligt” eller “ja, ganska troligt”. 42 procent svarade “nej, inte troligt” och 11 procent “nej, helt säkert inte”.

Lennart Hagberg, vd, HusmanHagberg, tel. 070-580 10 46, lennart.hagberg@husmanhagberg.se
Åsa Davidsson, marknadschef, HusmanHagberg, tel. 070-755 51 07, asa.davidsson@husmanhagberg.se
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Foto: Fiskarhedenvillan