Tina Berlin och Lars Östblom, HusmanHagberg Vasastan

Hagastaden – en helt ny stadsdel i Stockholm.

Stockholm växer och nu börjar den nya stadsdelen Hagastaden ta form. Hagastaden ligger mellan Vasastan och Solna och har en prägel av life science med världsledande utbildning och forskning vid Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan, Stockholms universitet och Karolinska universitetssjukhuset.

Stockholms stad satsar också stort på grönområden i Hagastaden och anlägger Norra Stationsparken, som kommer att gå genom hela området och ska stå klar 2021. E4/E20 däckas över och bebyggs, och på så sätt förbinds Vasastan och Solna ännu tydligare via den nya stadsdelen.

Det planeras totalt ca 6 000 bostäder i Hagastaden av flera olika byggherrar. De mest spektakulära byggnaderna är Norra tornen i kvarteren Helix och Innovationen. De kommer att bli innerstadens högsta byggnader då de står klara. Lars Östblom på HusmanHagberg i Vasastan säljer de flesta av lägenheterna i Norra tornen.

- Det finns ett enormt intresse för bostäderna. Många är nyfikna på den unika arkitekturen, möjligheten att bo så högt upp och att få vara en del av den nya stadsdelen, berättar Lars.

- Första tornet är slutsålt och de flesta köparna har flyttat in. Nu säljer vi lägenheterna i torn nummer två.

Norra tornen är det projekt som varit mest uppmärksammat i media, men det finns fler spännande projekt i området.

- Inom kort säljstartar vi ett projekt som heter kvarteret Kvartetten, berättar Tina Berlin som är kollega med Lars på kontoret i Vasastan. Det är ett modernt projekt som primärt består av studios på 31-47 kvm. Det kommer att finnas några större lägenheter och penthouse också. Hela projektet är nytänkande med flexibelt ägande, professionell styrelse och planerad service som bl.a. bilpool, tvätt, städning, övernattning, mötesrum, gym och hantverkshjälp. Det finns många fördelar, så intresset för projektet är stort, fortsätter Tina.

De första invånarna i Hagastaden flyttade in 2017 och några har redan hunnit flytta vidare.

- Det är alltid en viss omsättning i nya projekt och Hagastaden är inget undantag. Många har tecknat sig för lägenheter ett par år innan inflyttning och då det väl är dags att flytta in kan livet ha hunnit förändras, förklarar Lars.

-Precis så är det, flikar Tina in, och tack vare att vi jobbar med försäljning av både nyproduktion och på successionsmarknaden, så har vi kunnat hjälpa många kunder i deras förändrade situation. Det är det som är det bästa med vårt jobb – att få mäkla ihop affärer utifrån kundernas olika behov.

Det har avspeglat sig i marknadsandelar för de båda mäklarna och de har de senaste 12 månaderna stått för nästa 40% av alla försäljningar i den nya stadsdelen (källa: Hemnets andelsstatistik, sålda objekt).

- För oss är det oerhört stimulerande att få jobba med en helt ny stadsdel som lockar boende från både innerstan, förorter och andra delar av landet. Framgången bygger på att vi både jobbar med nyproduktion och succession, samt med flera olika projekt i området. Passar inte den aktuella lägenheten just den kunden så har vi möjlighet att hitta ett annat alternativ. Vi är lokalt förankrade, har stenkoll på den här marknaden och ett stort spekulantregister som ger oss bra verktyg att hitta rätt lösning för alla kunder, avslutar Tina och Lars.

Tina Berlin, franchisetagare HusmanHagberg Vasastan
tina.berlin@husmanhagberg.se

Lars Östblom, franchisetagare HusmanHagberg Vasastan
lars.ostblom@husmanhagberg.se

Regioner

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 400 medarbetare och drygt 90 kontor över hela Sverige samt 6 kontor i Spanien.