Främre rad: Jesper Eliason VD Bodil, Åsa Davidsson Vvd & Marknadschef HusmanHagberg, Johan Crafoord, Marknadschef Bodil. Bakre rad: Johan Lanner, Finanschef Bodil, Fredrik Kjell VD HusmanHagberg.

HusmanHagberg och Bodil inleder samarbete kring hyrköp av bostäder

Som första fastighetsmäklarkedja i Sverige förenklar nu HusmanHagberg för fler att bli husägare genom att tydliggöra att villor och radhus som är till salu även går att hyrköpa. Satsningen görs tillsammans med företaget Bodil vars långsiktiga målsättning är just att ge fler svenska hushåll möjligheten att äga sin bostad.

Hyrköp är en ny möjlighet för de hushåll som idag inte har hela den kontantinsats som krävs för att kunna köpa en bostad med ett traditionellt bolån. Med hjälp av Bodil kan man flytta in i sin husdröm medan man sparar ihop till resterande del av insatsen och man hyr inledningsvis huset av Bodil. Genom en smidig integration mellan företagen kan HusmanHagbergs besökare nu enkelt se vilka bostäder som går att hyrköpa och sedan göra en ansökan om hyrköp hos Bodil.

”Jättekul att tillsammans med HusmanHagberg kunna sjösätta det första samarbetet med en svensk mäklarkedja. Ett viktigt steg på resan mot att göra hyrköp till en naturlig del av den öppna bostadsmarknaden så att fler svenska hushåll kan äga sin bostad.” Jesper Eliason VD och medgrundare Bodil

Bodil och HusmanHagberg tar ett framåtlutat grepp för att hantera en av utmaningarna på den svenska bostadsmarknaden. De satsar nu tillsammans för att lyfta fram en lösning som möjliggör för fler svenska hushåll att äga sitt boende.

”Bodils hyrköp, som möjliggör för kunder att bo i det hus man sparar till, är ett smart och användbart sätt att öppna upp marknaden för fler spekulanter. I grund och botten drömmer de flesta om att äga sin egen bostad.” Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Att hyrköpa innebär att man undviker räntebärande skuldsättning fram till dess att man är redo att köpa loss bostaden från Bodil. Varje månad betalar kunden hyra och sparar parallellt för att allt eftersom komma närmre målet att köpa loss huset. Ju mer man sparar varje månad, desto snabbare kan man köpa loss huset. Dessutom delar Bodil med sig av bostadens värdeutveckling baserat på hur mycket man har sparat.

Johan Crafoord, Marknadschef Bodil

Johan.crafoord@bodil.se

Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Fredrik.kjell@husmanhagberg.se

Om Bodil

Bodil vill förändra förutsättningarna på den svenska bostadsmarknaden och hjälpa fler att bli bostadsägare. Bodil vet att det kan vara knepigt både för de som vill köpa sin första bostad och för de som vill ta nästa steg. Därför har Bodil skapat en lösning för de hushåll som ännu inte kommit ända fram med sitt sparande. Bodil kallar det hyrköp. En unik lösning som kan förändra boendesituationen för många redan idag. Fastighetskoncernen Einar Mattsson, samt fastighetsinvesteraren YLD är medinvesterare i Bodil. Läs mer på bodil.se.