HusmanHagberg och Mäklarringen startar nytt bolag för bo- och flyttnära tjänster

Två av Sveriges största mäklarkedjor, HusmanHagberg och Mäklarringen startar ett nytt bolag som ska utveckla och erbjuda tilläggstjänster för boende och flytt. Tjänsterna innefattar försäkringar och finansiering samt tjänster gällande bland annat energi och kommunikation.

Efterfrågan på tilläggstjänster är redan stor. I och med den nya mäklarlagstiftningen som väntas träda i kraft år 2010 så kommer mäklarna att kunna erbjuda fler tjänster.

HusmanHagberg och Mäklarringen har tillsammans 120 kontor runtom i landet. De tjänster som tas fram i det gemensamma bolaget kommer att erbjudas via dessa kontor. Samarbetet ska leda till att de båda mäklarkedjorna kan erbjuda bättre och mer prisvärda tjänster. Just nu utvecklar man ett nytt affärssystem som är anpassat för samarbetet och tilläggstjänsterna.

– Det här samarbetet gör det möjligt att förhandla fram bra erbjudanden från ett flertal leverantörer. Det gör att vi blir mycket konkurrenskraftiga, både i förhållande till andra oberoende mäklare och till de som ägs av banker eller försäkringsbolag, menar Lennart Hagberg, VD HusmanHagberg.

Mats Limnefelt, VD på Mäklarringen, ser på branschutvecklingen.

– En förändrad marknadssituation skapar alltid möjligheter för utveckling. Mäklarbranschen förändras i takt med bostadsmarknaden och i samband med svängningar så efterfrågas alltid nya produkter och tjänster. Den här typen av samarbeten är en tydlig trend.

– Vi är först ut med ett rikstäckande samarbete och det är där vår styrka ligger, avslutar Mats.

För ytterligare information kontakta:

Lennart Hagberg, VD
HusmanHagberg AB
E-post: lennart.hagberg@husmanhagberg.se
Mobil: 0705 - 80 10 46

Mats Limnefelt, VD
Mäklarringen Svenska AB
E-post: mats.limnefelt@maklarringen.se
Mobil: 0705 - 94 38 89

Om HusmanHagberg

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är ett franchiseföretag vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. HusmanHagberg har 60 kontor över hela Sverige med över 240 anställda.

Lokalkännedom, öppenhet, kunskap, inspiration, trygghet och god affärsetik är viktiga ledord. Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär.

Om Mäklarringen

Mäklarringen bildades 1981 och är en rikstäckande, medlemsägd kedja som drivs under franchiseliknande former. Mäklarringen fick 2006 utmärkelsen ”Sveriges mest prisvärda mäklare”. Läs mer på www.maklarringen.se