Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Marknadsläget just nu – kommentarer till Svensk Mäklarstatistik för mars 2020.

Vi ser att prisnivån är stabil i hela Sverige. Det finns ännu inga siffror som visar på någon nedgång. På 12 månaders sikt har priserna på bostadsrätter ökat +7% och villor +6%. Under mars månad har priserna stått stilla i stora delar av landet, med en liten ökning på bostadsrätter med +1% i centrala Stockholm och för villor +1% i Stor-Malmö. I övrigt stabila siffror.

SEB gick ut med sin boprisindikator i förrgår, där konsumenternas förväntningar på fallande priser var rekordstora. Vi befinner oss i en mycket speciell situation, som ingen har facit på, men SEBs privatekonom Jens Magnusson berättade i Ledarredaktionens podd på SvD att konsumenternas förväntningar om prisutvecklingen normalt sett stämmer bra överens med utfallet men att de däremot inte är lika säkra i mer speciella situationer. I samband med finanskrisen 2008, så var konsumenternas förväntningar om prisfall dramatiskt mycket större än det verkliga utfallet, och det tycker jag är viktigt att ha med sig i tanken kring framtiden. Det är lätt att man hamnar i en nedåtgående förväntansspiral som inte har en förankring i verkligheten.

Det kommer troligen att göras färre affärer under april-maj än vad vi är vana vid. Utbudet finns, men köpare som inte är tvingade att hitta något nytt just nu, kan komma att avvakta.

Vi tror dock att Finansinspektionens lättnad av amorteringskravet har en viktig betydelse för att människor trots allt ska våga göra affärer i nuläget. Räntorna kommer också att ligga på en låg nivå under en lång tid framöver, vilket skapar en förutsägbarhet för den som köper ny bostad.

Den enskilt viktigaste faktorn för att ha en fungerande bostadsmarknad är att människor har arbete. Där finns en oro för alla korttidspermitteringar som utfärdats, men vi hoppas att detta vänder inom kort och att det just handlar om kort tid. Branta nedgångar kan följas av branta uppgångar.

Sen ska vi komma ihåg att för de allra flesta är bostaden något man behöver – inte en spekulativ investering. Därför kommer folk att fortsätta flytta på grund av tillökning, skilsmässa och annat som påverkar den enskilda individen. En trend som vi troligen kommer att se framöver, till följd av pandemin, är ett förändrat arbetssätt. Många har fått upp ögonen för att det kan vara effektivt att arbeta hemifrån men att köksbordet sällan är den bästa arbetsplatsen. Därför kommer fler att vilja köpa bostad med utrymme för en arbetshörna eller arbetsrum.

Det råd vi vill ge den som funderar på att byta bostad är att göra sitt köp och sin försäljning i samma marknad – då minskar man sin exponering för prisförändringar.

/Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 400 medarbetare och drygt 90 kontor över hela Sverige samt 6 kontor i Spanien.