Nya mäklartjänster för en osäker marknad - HusmanHagberg lanserar tre nya tjänster för tryggare bostadsbyten

Stockholm den 1 september 2008 - Den osäkrare fastighetsmarknaden gör att mäklarföretag utvecklar nya tjänster. Idag lanserar mäklarkedjan HusmanHagberg tre nya tjänster som ger köpare och säljare större trygghet i samband med bostadsbyten. Nyheterna omfattar försäkring mot dubbla boendekostnader och en tjänst där försäljningen förbereds och mäklaren letar köpare innan objektet är ute. Den tredje tjänsten, Köparmäklare, innebär att mäklaren hjälper kunden att hitta rätt bostad samt med hela köpprocessen.

En ökad osäkerhet på bostadsmarknaden gör att många bostadsbyten tar längre tid. Mäklarkedjan HusmanHagberg vill med sina nya tjänster göra det lättare för köpare och säljare att ta beslut.

Den första tjänsten är en försäkring mot dubbla boendekostnader som har tagits fram i samarbete med Söderberg & Partners. De flesta köper ny bostad innan de sålt sin gamla. Eftersom konkurrensen om köparna hårdnat och det kan ta länge tid att sälja sin bostad finns en risk att under en tid hamna med dubbla boendekostnader. Med HusmanHagbergs nya försäkring kan man undvika risken.

"Vi är inte först med försäkring mot dubbla boendekostnader men vi har det absolut bästa erbjudandet just nu, både om man ser till innehåll och pris", säger Mats Dahlström, Vice VD HusmanHagberg.

Den andra tjänsten är StegVis vilken innebär att mäklaren hittar intresserade köpare redan innan det är dags att sälja, det vill säga så snart kunden börjat leta efter nytt boende. Allt förbereds inför försäljningen så tidigt som möjligt, inklusive boendekostnadskalkyler och skatteeffektsberäkningar. Detta förkortar försäljningstiden när säljaren väl hittat en ny bostad.

HusmanHagbergs tredje tjänst heter Köparmäklare där mäklaren hjälper kunden hitta och köpa bostad. Mäklaren söker igenom hela bostadsmarknaden och hittar intressanta objekt utifrån kundens önskemål. Detaljkunskap om lokala marknader gör att HusmanHagbergs mäklare kan erbjuda objekt innan de lagts ut till försäljning. I tjänsten ingår rådgivning genom hela köpprocessen. Köparen får hjälp och råd gällande budgivning, förhandling, kontrollbesiktning, lån och köpehandlingar med mera.

"Vi kommer att se många nya tjänster från mäklare framöver. Som köpare och säljare bör man vara medveten om att skillnaderna bland dessa tilläggstjänster kommer vara betydligt större än för traditionella mäklartjänster, både i pris och innehåll. Det lönar sig att läsa på och jämföra innan man skriver under", säger Mats Dahlström.

Kontakt:

Mats Dahlström, alternativt lokal franchisetagare

E-post: mats.dahlstom@husmanhagberg.se

Om Dubbel boendekostnadsförsäkring

Den gäller både hus och bostadsrätter. När du säljer en bostadsrätt är försäkringspremien från 1 400 kr och när du säljer en villa är den från 4 400 kr. I grundversionen får du ersättning i 3 månader med 3 månaders karenstid. Du kan också välja alternativ med 6 eller 9 månaders ersättning. I grundversionen täcks kostnader på upp till 10 000 kr/mån. Du kan också välja alternativ upp till 20 000 kr/mån. Försäkringen erbjuds via försäkringsförmedlaren Söderberg & Partners som är en av Sveriges ledande oberoende förmedlare av liv-, pensions-, och sakförsäkringar.

Om StegVis

Tjänsten innehåller professionell rådgivning hela vägen från ditt nuvarande boende till nästa inklusive:

• Hela tjänsten Köparmäklare
  • Framtagning av presumtiva köpare
  • Boendekostnadskalkyl
  • Beräkning av skatteeffekt vid försäljning
  • Värdering av bostad
  • Framtagande av planritningar, tomtkarta mm.

Om Köparmäklare

Tjänsten innehåller personligt engagemang och individuellt anpassad service inklusive:

• Rådgivning inför köp av ny bostad
  • Sökning och bevakning av hela bostadsmarknaden
  • Prisrådgivning och förhandlingshjälp
  • Kalkyler och skatterådgivning
  • Hjälp med finansieringsalternativ, överbryggningslån och handpenning
  • Genomgång av köpehandlingar
  • Råd om vilka kontroller som bör genomföras

Om HusmanHagberg

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är ett franchiseföretag vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. HusmanHagberg har 60 kontor över hela Sverige med över 240 anställda.

Lokalkännedom, öppenhet, kunskap, inspiration, trygghet och god affärsetik är viktiga ledord. Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär.