Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Prisuppgången på bostadsmarknaden fortsätter

HusmanHagberg kommenterar mars månads boprisutveckling från Svensk Mäklarstatistik.

Priset för bostadsrätter i Stor-Stockholm och Stor-Göteborg samt snittet i hela riket har ökat med +2%. I Stor-Malmö har priset stabiliserat sig och ligger på +/- 0% sedan förra månadens mätning.

Priset för villor har ökat med +1% i Stor-Stockholm, Stor-Malmö och för riket som helhet. I Stor-Göteborg är villapriserna stabila jämfört med föregående månad.

- Den enda förklaringen till att priserna går upp nu, är att det finns motiverade köpare och säljare. Med det menar jag köpare som redan sålt och som behöver hitta något nytt och säljare som känner sig trygga med den prisnivå som är just nu och behöver sälja innan de köper något nytt, säger Fredrik Kjell VD HusmanHagberg.

- Behovet av att byta bostad kommer alltid att finnas och efter att marknaden varit lite avvaktande så ser vi nu ett ökat intresse och att det görs fler affärer.

- Det finns några parametrar som visar på att intresset av att göra bostadsaffärer fortsätter:

• Mer trafik på vår hemsida
  • Fler spekulanter per bostad
  • Färre visningar per bostad innan de säljs

- Vi ser också en trend att fler bostäder säljs underhand, d v s utan att annonseras publikt.

- Köpare och säljare har helt enkelt tagit ett steg närmare varandra, och då görs det affärer, avslutar Fredrik Kjell.

För mer information, kontakta:

Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Mail: fredrik.kjell@husmanhagberg.se

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har den 25-årsfirande fastighetsmäklarkedjan över 400 medarbetare på 105 kontor i Sverige och sex kontor i Spanien. Målet med företaget är att vara den mest uppskattade mäklaren i det område kunden vill genomföra sin affär. Huvudkontoret ligger i Stockholm och VD är Fredrik Kjell.

Läs gärna mer på: husmanhagberg.se