Gary Dambergs, Mattias Törling och Andreas Söderstam driver tillsammans HusmanHagberg i Norrköping.

Topp-trio tar sig an bostadsmarknaden i Norrköping.

Det sker en spännande expansion hos HusmanHagberg i Norrköping. Även Söderköping, Katrineholm och Vingåker ingår i distriktet. Mattias Törling, som tidigare drivit HusmanHagberg i Norrköping under sex framgångsrika år återvänder nu till företaget. Med sig har han även nyblivna kompanjonen och fastighetsmäklaren Gary Dambergs som startade sin mäklarkarriär hos Mattias på HusmanHagberg innan han provade vingarna hos Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. De båda återvändarna blir kompanjoner med nuvarande franchisetagare Andreas Söderstam. En erfaren mäklartrio som har stora planer för framtiden.

Vi är förstås nyfikna på vad som fick Mattias och Gary att återvända till HusmanHagberg efter att ha valt att lämna företaget för några år sedan.

- Jag valde att sluta som franchisetagare då jag fick ett erbjudande om en tjänst som VD i ett annat intressant företag i en helt annan bransch, berättar Mattias. Barnen var små och det lockade mig att tillbringa mer tid med familjen. Fasta arbetstider och att slippa helgarbete var tungt vägande skäl, även om jag alltid älskat mäklarbranschen och mitt hjärta har alltid slagit starkt för HusmanHagberg som kedja. Under åren har jag haft en del kontakt med min efterträdare Jenny Törnvall och då jag läste mellan raderna att det kunde vara aktuellt att ta in nya delägare så kunde jag inte motstå att söka mig tillbaka, säger Mattias. Någon annan mäklarfirma har jag inte kunnat tänka mig; HusmanHagberg har alltid varit på tå, alltid utmanat konkurrenterna och alltid varit ett roligt företag att jobba för.

Vad var det då som sporrade Gary att göra honom sällskap?

- Jag hade det bra och tryggt hos min nya arbetsgivare, men saknade den känsla som finns inom HusmanHagberg. Det är både en familjär känsla där det är ett glatt möte med gamla vänner varje gång vi träffas, samtidigt som det är ett härligt driv i kedjan. Hos HusmanHagberg har jag alltid haft en bra känsla i magen; marknadsföring och hemsida är snygg, det finns ett skönt driv samtidigt som man värnar om mjuka värden. Jag blir också hela tiden utmanad att göra mitt bästa och jag känner att jag får marknadsföra mig själv som mäklare på ett tydligare sätt. Det är trots allt mäklaren som individ som kunden i slutänden väljer att anlita. Att det finns ett starkt varumärke i botten borgar för trygghet, men den personliga kontakten är det som avgör valet då man ska sälja sin bostad, säger Gary.

Hur känns det då för Andreas att få två helt nya kompanjoner?

- Det känns verkligen jättebra! Jag kände inte Mattias och Gary sedan tidigare men har hört mycket gott om dem båda. Min kollega Jenny, som varit min kompanjon sedan jag kom hit, har berättat om vilken duktig ledare och säljcoach Mattias är och vilken duktig fastighetsmäklare Gary är. Efter att ha lärt känna varandra lite mer, diskuterat mål på kort och lång sikt och lagt upp en affärsplan tillsammans, så känns det klockrent. Dessutom är jag jätteglad att min f d kompanjon Jenny vill vara kvar hos oss som mäklare. Det ser jag som ett gott betyg till det fina team som vi har i Norrköping, Söderköping och även Katrineholm/Vingåker, som vi också driver.

Vad säger då Fredrik Kjell, VD för HusmanHagberg i Sverige, om att få tillbaka den här starka duon?

- Det är fantastiskt roligt! Ett kvitto på att vi gör mycket rätt i vår kedja, då duktiga människor väljer att komma tillbaka trots framgångar på andra företag. Jag vill också ge Jenny som säljer sin andel och Andreas som tar in duon som kompanjoner en stor eloge för det fina arbete som de gjort hittills. Jag tror att den här nybildade ägartrion kan göra mycket bra för kunderna i Norrköping, Söderköping och Katrineholm/Vingåker tillsammans med sitt starka team på kontoret. Det blir väldigt intressant att få följa deras fortsatta framgångar, säger en nöjd Fredrik.

Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg AB

Mattias Törling, franchisetagare HusmanHagberg Norrköping (fr o m 15/4)

Andreas Söderstam, franchisetagare HusmanHagberg Norrköping

Gary Dambergs, franchisetagare HusmanHagberg Norrköping

Mäklarfirman HusmanHagberg AB grundades 1997 av Mats Dahlström och Lennart Hagberg. HusmanHagberg är en franchiseorganisation vilket innebär att alla kontor drivs av egna företagare. Idag har HusmanHagberg över 400 medarbetare och drygt 90 kontor över hela Sverige samt 6 kontor i Spanien.