Husqvarna renoverar OS-arenan i Brasilien

Husqvarna renoverar OS-arenan i Brasilien

Det är byggboom i Brasilien. Värdlandet för VM i fotboll 2014 och sommar-OS 2016 håller just nu på att bygga en infrastruktur som ska klara av de två megahändelserna. Ett av de mest prestigefyllda projekten är ombyggnaden av Maracana, den anrika utomhusstadion i Rio de Janeiro. Husqvarna är stolt leverantör i projektet.

Maracana kommer ge de båda händelserna extra guldkant. Det är här som såväl öppnings- och avslutningsceremonierna för de olympiska spelen kommer hållas och också finalmatcherna i VM. Arenan byggdes inför fotbolls-VM i Brasilien 1950, då Brasilien förlorade finalen mot Uruguay. Förväntningarna för alla brasilianare är att se landslaget stå som vinnare i samma arena i VM 2014. Men innan detta kan ske måste arenan totalrenoveras. Eftersom det är en historisk plats så kommer inte fasaden att ändras men den inre delen ska moderniseras för att uppfylla FIFA:s krav. Ett stort, prestigefyllt byggjobb med andra ord. En del av renoveringen bestod i att ta bort de översta betongplattorna i gångarna som ger tillgång till läktarna. Varje gång är 1500 meter lång och 25 meter bred, och plattorna är 10 centimeter tjocka. Uthyrarföretaget Timbraz är leverantör till de tre entreprenörerna i renoveringen; Odebrecht Infraestrutura, Delta Construção och Andrade Gutierrez. Timbraz rekommenderade dem att använda Husqvarnas golvsåg FS 400 för avlägsnandet av plattorna.
– Golvsågarna är idealiska för denna typ av arbete. De är säkra, hållbara och mycket effektiva, säger Rildo Braz, VD på Timbraz.

Företaget är kund hos Husqvarna sedan 2010 och har fler än 20 golvsågar från Husqvarna av modellen FS 400 i sitt stall. Entreprenörerna följde Timbraz råd och sågade plattorna med Husqvarnas FS 400 och tog bort dem med hammare. Efteråt har en ny 10 centimeter tjock betongplatta lagts över golvet. Förutom golvsågar använder Timbraz även Husqvarnas kakelsågar TS 350 och köper regelbundet företagets diamantklingor.
– Jag är imponerad av effektiviteten i Husqvarnas produkter. Jag är också imponerad av Husqvarnateamets engagemang här i Rio. Kommunikationen fungerar utmärkt och de är alltid där för att hjälpa till. Jag känner mig trygg och det är vad som är viktigast för mig som kund.

Inte bara Husqvarnas golvsågar används i ombyggnaden av Maracana. Företagets kapmaskin K 3600 skär bort taket på arenan, borrmaskinen DM 280 används för att borra och ta bort de ursprungliga stolsnumrena (som senare kommer bli give aways från den gamla arenan), och några 1000 meter diamantvajer har använts för att kapa läktarna.
Det är hektiska tider för Husqvarna i Brasilien. Företaget finns på marknaden sedan 2008.
– Vi har haft tre fantastiska år, säger André Menezes, Business Manager på Husqvarna. Vi är nu marknadsledande i segmentet golvsågar och det går också väldigt bra för våra diamantverktyg. Vi räknar med en fortsatt positiv utveckling.
Den nya Maracana-arenan öppnar sina dörrar i februari nästa år. Det första testet av den nya arenan kommer att bli FIFA Confederation Cup som spelas i juni 2013.