Husqvarnas robotsax renoverar åt Skatteverket

Husqvarnas robotsax renoverar åt Skatteverket

Skatteverkets lokaler i Solna håller just nu på att renoveras.

– Vi tar bort golvplan och bjälklag på innergården så att det blir helt öppet. Huset är känsligt för vibrationer eftersom Skatteverket har sina datorcentraler under huset. Det var därför vi valde att arbeta med Husqvarnas robotsax för första gången, säger Pentti Karhunen på Pentka Demolition som står för rivningen.

Hela kvarteret Nöten i Solna, där Skatteverket är en av hyresgästerna, genomgår en omfattande renovering och modernisering. Skatteverket kommer hyra 44 000 kvadratmeter i de nya moderna och miljövänliga lokalerna. Pentti Karhunen och hans son Toni Karhunen på Pentka Demolition utför tung rivning i huset, i samarbete med företaget Contender Demolering, som gör all håltagning.
– Utmaningen var hur vi skulle klara rivningen utan att bila, detta för att undvika för mycket vibrationer. Det finns vibrationsmätare i hela huset som håller oss uppdaterade på hur det går. Dessutom är det kontorslokaler runtomkring bygget som vi måste ta hänsyn till, säger Pentti Karhunen.

Fjärrstyrda rivningsrobotar blir allt populärare inom rivningsbranschen. För arbetet i Solna använder Pentka Demolition Husqvarnas demoleringsrobot DXR 250 med robotsaxen DCR 300.
– Vi behövde en lite större maskin för jobbet och en stark robotsax, därför landade valet på Husqvarna. Robotsaxen pressar 45 ton och är starkast i sin klass. Trots det är maskinen ganska lätt, vilket gör den väldigt användarvänlig. Betongen är armerad och därmed extra hård så där kommer robotsaxen till bra användning, den gör att arbetet både går snabbare och smidigare, säger Pentti Karhunen.

Toni Karhunen har ställt in Pentka Demolitions egna inställningar på fjärrkontrollen. De justerar hastighet och ser tryck och temperatur på håll. Ola de Besche på Husqvarna besöker ofta byggarbetsplatsen för att se hur arbetet går framåt.
– Det är ett stort bygge och det känns väldigt kul att Pentti är så nöjd med maskinen. Han är en skicklig förare, säger han.
Inflyttning i de nya lokalerna påbörjas i november 2012. Totalentreprenör för bygget är Veidekke Entreprenad som arbetar på uppdrag av Fabege AB.

Tekniska fakta

Husqvarna DXR 250
• Marknadens bästa effekt/vikt-förhållande med god stabilitet och lång räckvidd
• Kompakt låg konstruktion ger optimal sikt och manövrerbarhet