Bauma: Husqvarna DXR 270 – en kompakt rivningsrobot för många olika användningsområden

Låg vikt, kompakt, stabil och mycket lättmanövrerad – detta är huvudegenskaperna hos det senaste tillskottet till Husqvarnas familj av rivningsrobotar. DXR 270, utrustad med nya stödben, ger hög stabilitet och räckvidd.

2009 lanserade Husqvarna sin första fjärrstyrda rivningsrobot – DXR 310. Nu är det dags för två nya maski­ner, DXR 270 och DXR 300, att göra entré på marknaden. DXR 270 blir ett komplement till Husqvarnas sortiment av kompakta, fjärrstyrda rivningsrobotar, som passar för arbeten både inom- och utomhus.

DXR 270 har utvecklats med tydligt användarfokus. De nya stödbenen med extra stor räckvidd ger inte bara ökad stabilitet utan möjliggör också större arbetsbelastning. Den fasta armen har en stabil, hållbar utformning som gör det möjligt att placera verktyget på ett mycket exakt sätt och den kräver minimalt med service. Med en räckvidd på 4,8 meter är roboten mycket konkurrenskraftig inom sitt segment.

Lätt att transportera

Den låga vikten på 1,75 ton och det korta chassit – endast 78 cm brett – ger maskinen en mycket kompakt design. Den låga höjden ger användaren fri sikt över maskinen under arbe­tet, vilket ökar effektiviteten och gör arbetet säkrare. Det bidrar samtidigt till att ge maskinen en låg tyngdpunkt.

– Anledningen till att vi utveck­lade DXR 270 är att vi såg ett behov av lättare maskiner inom det här segmentet. Med den kompakta utformningen och den låga vikten är den lätt att transportera, eftersom den kommer igenom alla normalstora dörröppn­ingar och kan transporteras i de flesta hissar, säger Lars Gustafsson, Global Product Manager, Husqvarna Construction.

Precis som Husqvarnas övriga DXR-rivningsrobotar styrs DXR 270 via en lättanvänd fjärrkontroll med en färgskärm på 3,5 tum och Bluetooth-teknik. Styrsystemet är anpassat för tuffa rivningsmiljöer där starka vibrationer, betongdamm och vatten är vanliga inslag.

DXR 270 lämpar sig för de flesta arbeten inom betongrivning och för mindre grävarbeten, såväl inom-som utomhus.

– I och med denna senaste produktlansering kan Husqvarna nu erbjuda en komplett serie av rivningsro­botar på mellan 1 och 2 ton, allt beroende på vad kunden har för behov, säger Lars Gustafsson.

Tekniska specifikationer

• Effekt: 19 kW

• Vikt: 1,75 ton

• Räckvidd: 4,8 meter