En laddning: lång klipptid på ny batteridriven gräsklippare!

En laddning: lång klipptid på ny batteridriven gräsklippare!

Husqvarna LC 141Li är en helt ny, batteridriven gå-bakom-gräsklippare som på bara en laddning kan klippa cirka 450 kvadratmeter. Smidig och tyst klipper sedan LC 141Li gräset helt utan bensin och utsläpp.

På en enda laddning kan Husqvarnas nya batteridrivna gå-bakom-gräsklippare LC 141Li klippa cirka 450 kvadratmeter. Använder man den energisparande savE-funktionen medan man klipper, maximeras klipptiden ytterligare.

Som namnet antyder har LC 141Li en klippbredd på 41 cm. Klipphöjden justeras genom en spak som styr hela aggregatet, vilket gör det lätt och smidigt att ändra när man så vill. Inga verktyg eller annat krångel krävs, bara en liten manöver med spaken. Sedan är det bara att trycka på startknappen, köra igång och klippa utan att tanka med bensin och därmed blir det heller inte några utsläpp.

LC 141Li har en borstlös elektrisk motor, vilket innebär högre vridmoment och mer kraft även när batteriet inte är fulladdat. Gräsklipparen kommer därför inte att sakta ner eller förlora i kraft ens när den tar sig igenom tjockare och högre gräs. Faktum är att LC 141Li är gjord för att öka sitt vpm (varv per minut) från 3 000 till 3 700 vpm, detta för att kunna topprestera under tuffa förhållanden.

LC 141Li är designad för att passa olika typer av användare och därför är handtaget både justerbart och fällbart, vilket gör gräsklipparen lätt att använda och smidig att förvara.

På det justerbara handtaget sitter en display, där man förutom att sätta på och stänga av gräsklipparen, kan se hur mycket laddning batteriet har.

Husqvarnas gräsklippare LC 141Li kostar cirka 4 300 kr, exkl. batteri.

Minna Bergkvist, Husqvarna, 036-14 60 07, minna.bergkvist@husqvarnagroup.com

eller Johanna Eklund, PerPR, 08-400 255 17, johanna@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på www.husqvarna.com/press samt på www.perpr.se.

För frågor om koncernen kontakta Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80, press@husqvarna.se.