Högsta betyg till Husqvarnas bensindrivna allroundsåg!

Högsta betyg till Husqvarnas bensindrivna allroundsåg!

När tidskriften Gör Det Själv testade bensindrivna allroundsågar visade sig Husqvarna 445 e-series TrioBrake™ står i en klass helt för sig själv. Husqvarnas såg fick allra högsta betyg när det gäller både säkerhet, styrka och ergonomi.

Full pott, 10 poäng av 10 möjliga, blev resultatet för Husqvarna 445 e-series TrioBrake™ när tidskriften Gör Det Själv testade åtta bensindrivna allroundsågar. Man konstaterade att det inte gick att hitta något att slå ner på när det gäller Husqvarna 445e.

I testet sågade man bl.a. upp trästammar och kontrollerade då hur sågarna reagerade på både lätt och hård press när detta gjordes. Gör Det Själv menade att Husqvarna 445e är en mycket stark såg med pålitlig effekt oavsett vad som ska sågas.

När det gäller säkerheten fick 445e ett särskilt stort plus för TrioBrake™. En funktion som ökar säkerheten och gör det möjligt att få stopp på maskinen på tre olika sätt istället för de två som är det vanliga. TrioBrake™ gör så att kedjebromsen löser ut om höger handled lyfter bygeln på det bakre handtaget.

För att Husqvarna 445e ska vara riktigt lättstartad är den utrustad med en bränslepump och SmartStart®, som bl.a. reducerar dragmotståndet i startsnöret med upp till 40 %, samt har ett stoppreglage som automatiskt ställer sig i on-läge. Verktygslös kedjesträckare och genomskinligt bränslefönster gör sedan sågen mycket lätt att använda.'

För att man inte ska behöva rengöra luftfiltret så ofta finns luftreningssystemet Air Injection™ och en bonus med det är även jämnare gång och minskat slitage. Husqvarnas X-Torq® ser sedan till så att bränsleförbrukningen hålls låg och reducerar emissioner i nivå med världens tuffaste miljökrav.

Husqvarna 445 e-series TrioBrake™
Cirkapris: 6 000 kr
Motoreffekt: 2,1 kW
Varvtal vid maxeffekt: 9000v/min
Bränsleförbrukning: 481 g/kW
Vikt (utan skärutrustning): 5,2 kg
Totalvikt: 6,3 kg

Karolina Zenk, Husqvarna, 036-14 69 29, karolina.zenk@husqvarnagroup.com eller
Nicklas Bergqvist, PerPR, 08-400 255 16, nicklas@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på husqvarna.com/press samt på perpr.se, eller klicka här.

För frågor om koncernen kontakta Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80, press@husqvarna.se.

Husqvarna Group är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och är världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till slutkunder i mer än 100 länder. Netto-omsättningen 2014 uppgick till 33 miljarder kronor och koncernen hade drygt 14 000 anställda i 40 länder.