Husqvarna lanserar kostnadseffektiv lösning för skötsel av hybridgräs

Husqvarna lanserar kostnadseffektiv lösning för skötsel av hybridgräs

Husqvarna lanserar nu Hybrid Turf Dethatcher - en ny produkt som effektiviserar underhållet av hybridgräs för idrottsklubbar. Den nya produkten samlar effektivt ihop och avlägsnar så kallad thatch (organiskt grässpill) samtidigt som den förbättrar kvaliteten och förlänger hybridgräsets livscykel, något som på sikt förhindrar kostsamma renoveringar för fotbollsklubbar.

Hybridgräs blir alltmer populärt bland idrottsföreningar på grund av dess livslängd. Ett återkommande problem är dock ansamlingen av så kallad thatch och att det inte kan avlägsnas med hjälp av utrustning som används vid behandling av naturligt gräs. Husqvarna har därför utvecklat en innovativ teknik som bryter ny mark och skär ner på tidsåtgången och kostnaderna för planskötare av hybridgräs.

Nytt sätt att avlägsna thatch
Thatch är en ansamling organiskt grässpil som samlats i gräsmattan – det bryts inte ner och kommer över tid bilda ett ”svampigt” lager. På en naturlig gräsmatta kan thatch tas bort med hjälp av krattor, vertikalskärare eller gräsmatteluftare. Men på hybridgräs fungerar inte dessa metoder då de förstör bottenlagret (nylonnät).

För att smidigt kunna avlägsna thatch på hybridgräs så har Husqvarna därför utvecklat Hybrid Turf Dethatcher. Produkten passar till fronten på Husqvarnas åkgräsklippare och rensar effektivt ytan och samlar ihop thatchen utan att skada bottenlagret av hybridgräsmattan.

Kostnadseffektiv lösning
På sikt riskerar det organiska grässpillet att försämra gräskvaliteten och gör så underlaget blir halt för utövarna. De innovativa funktionerna i Husqvarna Hybrid Turf Dethatcher säkerställer därför att thatchen i hybridgräset inte påverkar syre, näringsämnen och vattenförsörjning, vilket säkerställer de höga kraven som idrottsföreningar har på hybridgräs.

För idrottsklubbar och planskötare är Husqvarna Hybrid Turf Dethatcher ett innovativt och kostnadseffektivt tillvägagångssätt för underhåll av hybridgräs. Klubbar kommer kunna maximera sina planer utan att behöva kompromissa med kvaliteten – vilket förbättrar spelupplevelsen för utövarna.

Fördelar med produkten:

• Stor arbetsbredd: Hybrid Turf Dethatcher täcker effektivt underlaget, optimerar underhållsprocessen och minimerar den tid som krävs för varje session. Arbetsbredd 150 cm.
  • Integrerade samlingsbehållare: De inbyggda behållarna effektiviserar gräsinsamlingen och säkerställer att planen är ren och estetiskt tilltalande.
  • Samlingsbehållare som töms från förarsätet: Förenklar arbetet för planskötarna då de effektivt kan hantera avfallet utan att lämna förarsätet.
  • Fäst vid gräsklipparens front: Förbättra effektiviteten under ett pass genom att fästa thatchavlägsnaren direkt i gräsklipparens front, vilket tar hand om flera underhållsbehov samtidigt.
  • Hög produktivitet tack vare arbetsbredd och körhastighet: Säkerställer grässkötseln med en kombination av bred arbetsbredd och optimal körhastighet som inte kompromissar med resultaten.

Produktidén utvecklades i nära samarbete med erkända planskötare och skapar förhållanden som inte har varit möjliga tidigare i behandlingen av hybridgräs.

– Vi förstår hängivenheten och det hårda arbete som fotbollsklubbarnas planskötare lägger ner. Husqvarna Hybrid Turf Dethatcher är utformad för att ge dessa hjältar ett nytt verktyg i arbetet med att höja kvaliteten på spelunderlaget och förlänga livslängden på fotbollsplaner med hybridgräs – vilket i förlängningen kommer hjälpa dem att undvika kostsamma renoveringar. Detta är inte bara en produkt; det är ett resultat av vårt engagemang för att stödja planskötarnas arbete och säkerställa att idrottsklubbar kan underhålla planer mer effektivt, säger Daniel Mannerström, Product Portfolio Manager Wheeled på Husqvarna.

Husqvarna Hybrid Turf Dethatcher är kompatibel med följande åkgräsklippare från Husqvarna: P520DX, P525DX och P535HX. Produkten kommer finnas tillgänglig för köp från vecka 17 hos utvalda partners och återförsäljare över hela Europa.