Husqvarna lanserar motorsågskedja med maximal produktivitet

Husqvarna lanserar motorsågskedja med maximal produktivitet

Nu presenterar Husqvarna sin första egentillverkade kedja, X-CUT producerad i Sverige. Mikrostrukturen på materialet och den optimerade sammansättningen av stål och krom i den förspända stålkedjan är unik och utvecklad för att optimera prestandan på Husqvarnas egna motorsågar.

Prestandan hos en motorsåg är naturligtvis beroende av kvaliteten på kedjan. Därför har Husqvarna nu bestämt sig för att konstruera och tillverka sina egna kedjor, vilket ger användarna möjlighet till ökad produktivitet då kedjan syftar till att maximera prestandan på Husqvarnas motorsågar. Den första kedjan SP33G som lämnar fabriken i Huskvarna är optimerad för professionell användning i Norden.

– X-CUT är en milstolpe i Husqvarnas historia. Vi har försett skogsarbetare med motorsågar i världsklass sedan 1959 och med vår nya kedja och våra svärd kan vi nu leverera en totalupplevelse med en prestanda och produktivitet som lyfter till en ny nivå. Det säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Division.

X-CUT SP33G har noggrant länkats samman till en lågvibrerande pixel-kedja som ger ett smalt sågskär, vilket kräver mindre sågkraft än en vanlig standardkedja. Detta innebär i sin tur minskat antal driftstopp och maximerad skärkapacitet och fyra stora fördelar när du använder X-CUT:

1. Skärpa som varar

Designen på sågtänderna och stålets mikrostruktur och kromlager har förfinats för att ge X-CUT en optimal skärpa redan från början. Det gör att skärpan håller betydligt längre innan kedjan måste filas.

2. Minskat behov av kedjespänning

X-CUT-kedjan är spänd redan på fabriken, vilket ökar tiden som den kan användas innan den behöver efterspännas.  Därmed minskar antalet driftstopp och risken för kedjehopp minskar.

3. Lång hållbarhet

Det är en kombination av konstruktion, material och teknisk utveckling som resulterat i X-CUT-kedjans hållbarhet vilket också minskar slitaget på svärd, kedja och drivhjul och därmed behovet av service. Husqvarna använder sig av en helt unik metod som innefattar tumling, värmebehandling, induktionshärdning och kulblästring.

4. Hög sågkapacitet

För att maximera sågkapaciteten har X-CUT SP33G konstruerats så att den både sågar snabbare och smidigare samt med en väl avvägd sågvinkel.

Utvecklad av ingenjörer och skogsarbetare

Husqvarna har utvecklat sin nya kedja i nära samarbete med ingenjörer och professionella skogsarbetare. Tillsammans har man arbetat med ambitionen att utforma en fulländad motorsågskedja som ökar produktiviteten.

– För mig är skogsarbete både passion och business där hög prestanda innebär hög produktivitet och bättre resultat. Jag är stolt över att ha varit en del i utvecklingen av X-CUT och väldigt nöjd med att det äntligen finns en kedja som är speciellt designad för mina motorsågar från Husqvarna. Det säger Lars Strandell, som har arbetat 30 år som professionell skogshuggare och är mångfaldig mästare i World Logging Championship.

Alla delar tillverkas från grunden

Kedjefabriken i Huskvarna i Småland, sysselsätter över 100 personer och är strategiskt belägen intill Husqvarnas motorsågsfabrik och forsknings- och utvecklingscenter.

X-CUT:s alla delar tillverkas på plats, från råstål till färdig produkt, vilket minskar behovet av externa leverantörer och säkerställer kvaliteten. Fabriken är utformad för att ha en neutral miljöpåverkan och använder den senaste tekniken för att återvinna både energi och kemikalier.

Rekommenderat pris för X-CUT SP33G, ca 230 kr för en 13”-kedja och 250 kr för en 15”-kedja.

Minna Bergkvist, Husqvarna, 036-14 60 07, minna.bergkvist@husqvarnagroup.com
eller Johanna Eklund, PerPR, 08-400 255 17, johanna@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på www.husqvarna.com/press samt på www.perpr.se.

För frågor om koncernen kontakta Husqvarnas pressjour, 08-738 90 80, press@husqvarna.se.