EU-Parlamentet godkänner höjning av tillåten totalvikt med B-körkort för husbilar

EU-parlamentet har röstat ja för att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för husbilar till 4 250 Kg. Beslutet, som togs i förra veckan, är det andra steget inom EU:s beslutsprocess. Första steget togs i december 2023 när EU:s Ministerråd röstade ja till samma förslag. Förslaget går nu till en slutlig förhandling mellan de tre institutionerna (Ministerrådet, EU-Parlamentet och EU-Kommissionen) att alla parter är överens om de föreslagna ändringarna av EU-Kommissionens ursprungliga förslag till nytt Körkortsdirektiv.

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) har tillsammans med våra systerorganisationer i Europa och vårt Europeiska branschförbund European Caravan Federation (ECF) i flera år drivit frågan om en höjd totalvikt för B-körkort för husbilar. Bakgrunden till att HRF önskat en förändring är den tekniska utvecklingen av husbilar och nya säkerhetssystem. I syfte att främja trafiksäkerhet har husbilarna blivit tyngre och det är då naturligt att tillåten totalvikt med B-körkort höjs så att alla kan ta del av den tekniska utvecklingen.

- Vi är glada att även EU-parlamentet valt att lyssna på våra synpunkter, säger Jörgen Nyström, Kanslichef på HRF.

- Förändringen är inte klar, det återstår fortfarande ett viktigt steg, men att båda de beslutsfattande EU-institutionerna nu sagt ja är glädjande, fortsätter Jörgen Nyström.

Förslaget till nytt körkortsdirektiv kommer från EU-kommissionen, som är den av EU:s institutioner som kan föreslå nya lagar. Förslaget skickades parallellt till Ministerrådet och EU-Parlamentet som båda kan godkänna, ändra eller förkasta förslaget. Båda dessa institutioner har nu godkänt EU-Kommissionens förslag men med egna förslag till ändringar. Förslaget går nu till en förhandling mellan de tre parterna. Förhandlingen syftar till att säkerställa att alla tre parter är överens och kan godkänna de ändringar som Ministerrådet och EU-parlamentet har föreslagit. Förhandlingarna inleds efter valet till Europaparlamentet (6-9 juni 2024). Kan parterna enas om de föreslagna ändringarna kommer det nya Körkortsdirektivet att antas under 2025. Medlemsländerna har sedan fram till 2028 på sig att implementera beslutet i nationell lagstiftning.

- Både Ministerrådet och EU-Parlamentet har sagt ja till att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för Husbilar till 4 250 Kg. Varken Ministerrådet eller EU-parlamentet har föreslagit några stora ändringar av EU-kommissionens förslag till nytt Körkortsdirektiv varför det är troligt att de kan enas om ändringsförslagen, säger Jörgen Nyström och fortsätter;

- Skulle de inte kunna enas om en slutlig lagtext går förslaget tillbaka till Ministerrådet och EU-Parlamentet för en andra behandling. Kan inte de tre parterna komma överens efter den andra behandlingen tillsätts en förlikningskommitté som försöker hitta en lösning. Både ÉU-parlamentet och Ministerrådet kan blockera förslaget under tiden för den andra behandlingen, avslutar Jörgen Nyström.