Hemester med husvagn eller husbil under vintern spås öka.

First Camp spår fortsatt högt intresse för vintercamping

Trenden att ”hemestra” med husvagnen eller husbilen under vintern håller i sig.

Antal campingnätter har legat konstant de senaste åren, men campingkedjan First Camp ser en ljusning och tror på en ökning.

– Intresset för camping är jättestarkt, så vi hoppas på en bättre kommande vintersäsong, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.

Säg vintercamping och många tänker på snö, skidåkning och den svenska fjällvärlden. Men trenden med ”hemester” innebär så mycket mer än att ta sig till och från snövärlden. Allt fler väljer möjligheten att ”bryta vardagslunken” nära hemadressen med besök på julmarknader, skördefester, ostprovningar, mikrobryggerier eller i en stad som man inte har varit i tidigare.

– Att köpa en husvagn eller husbil är en stor investering, då vill man också använda den hela året och inte bara under sommaren, säger Ingela Lundkvist.

– Tack vare det ser vi en efterfrågan av campingplatser även under för- och eftersäsong, det vill säga vår och höst, när fordonen används som rullande sommarstugor. Påsk, Kristi Himmelsfärd, Nationaldagen och höstlov är tydliga exempel på det.

Under vintertid, och framför allt under jul-, sportlov och Vasaloppsveckan, är besöken till campingplatserna i den mellersta och norra halvan av landet självklart mer frekventa. Men det viktiga är inte alltid själva platsen utan att det finns aktiviteter i närheten.

– Sett till säsongsgäster, som har sin husvagn stående på en campingplats, är det en jämn efterfrågan. De är mycket populära och planeras in i förväg. Gärna på ett område där det både finns tillgång till skidåkning och andra sysselsättningar, säger Ingela Lundkvist.

– Men vi ser även en positiv trend när det kommer till dygnsgäster. Här är många mer spontana och planerar en helg efter väder och vind. Det kan räcka med att bara åka några mil. Det viktiga är att det blir något annat som bryter mönstret.

Det är här som intresset för spontana ”hemestrar” märks tydligt. Hos First Camp ser man till exempel en stor efterfrågan av campingplatser även i södra Sverige. Ibland kan det räcka med en häftig pulkabacke för barnen och gärna utbud av restauranger i närheten för att resan ska planeras in.

– Ord som poppar upp bland våra gäster är frihet och närhet till naturen och då behöver man inte åka så långt. Det viktiga är att det finns något att göra, säger Ingela Lundkvist.

– Vi märker också att längdskidåkning är nästan lika populärt som alpint och många platser södra Sverige erbjuder fina skidspår under vintern.

Och vad tror ni om framtiden?

– Det ser ljus ut med tanke på det fortsatt stora intresset! Vi är optimistiska och det finns många spännande investeringar kvar för att göra camping än mer tillgängligt för alla.