Försäljningen av nya husbilar och husvagnar ligger i nivå med förväntingarna

Försäljningen i nivå med förväntat

September månads nyregistreringar av husvagnar och husbilar är ungefär i nivå med förväntat. Branschen har under hela året brottats med leveransförseningar pga. materialbrist hos underleverantörer, en effekt av pandemin och kriget i Ukraina. Trots det ligger nivåerna ungefär i nivå med försäljningen 2019 och 2020.

- Branschen har haft en kraftig topp under andra halvan av 2020 och hela 2021 då ”swemester”-trenden och intresset för mobilt boende slog igenom stort, säger Lars Erik Hörmander, ordförande i HRF.

- När vi gick in i modellåret 2022 var lagren tomma hos många återförsäljare och på grund av de leveransproblem alla branscher har drabbats av har det inte funnits tillräckligt med fordon för att möta efterfrågan, fortsätter Lars Erik Hörmander.

Framtidstron hos våra återförsäljare är fortsatt stor. Det visar inte minst en undersökning som genomfördes i samband med den stora mässan på Elmia i början av september.

- Kortsiktig märks oroligt omvärldsläge, räntehöjningar och inflation av men många av våra återförsäljare tror att det ganska snabbt kommer stabilisera sig, även om vi troligen inte kommer se de nivåer vi såg 2022, avslutar Lars-Erik Hörmander.

Husvagnsregistreringar för september 2022

Under september månad 2022 registrerades 253 husvagnar. (Motsvarande månad året dessförinnan registrerades 186.) Hittills under 2022 betyder det 2 897 registrerade husvagnar mot 3 507 under samma period 2021. I procent innebär detta en minskning med 17,39 %.

Husbilsregistreringar för september 2022

September månads registreringar visar 247 husbilar, medan det i september föregående år registrerades 260. Hittills under kalenderåret 2022 har det totalt regi­strerats 3 070 husbilar, medan det under motsvarande period 2021 registrerades 4 478. I procent innebär detta en minskning med 31,44 % för år 2022.

Husvagnsbranschens Riksförbund – HRF – är den samlande organisationen för företag med svensk anknytning till mobilt boende. Förbundet organiserar såväl tillverkare och importörer av husvagnar och husbilar som tillbehörs- och serviceföretag samt återförsäljare.