Friheten med en husbil är åter hotad av nya och orättvisa skattehöjningar

Husbilsbranschen vädjar till ministrar om stöd i fordonsskattefrågan

Nu hotas åter husbilssektorn av nya och orättvisa skattehöjningar. Vad ska vi göra?

Den frågan inleder ett brev ställt till dels finansminister Elisabeth Svantesson (M), dels näringsminister Ebba Busch (KD) undertecknat av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbunds ordförande och fem ledande aktörer, tillika medlemmar, inom husbilssektorn.

Detta efter nya hot mot beskattningen av nya husbilar.

”En höjd skatt på nya husbilar riskerar att en hel bransch slås ut med konsekvensen att tusentals anställda blir utan jobb. Om skatteändringen blir verklighet, är det försäljning av äldre begagnade fordon och gråimport som kommer att gälla i framtiden. Något som i sin tur innebär att fordon med mycket sämre miljöprestanda och ingen utveckling när det gäller trafiksäkerhet kommer att rulla på våra vägar. Detta kan knappast vara eftersträvansvärt för en ansvarstagande politiker”, skriver de oroade brevskrivarna.

Husbilsbranschen består av ca 140 företag med ca 2 300 anställda som bygger, säljer, utrustar och sköter husbilar. Branschen omsätter ca 27 miljarder kronor/år och säljer årligen 4 000 nya respektive 20 000 begagnade husbilar på den svenska marknaden.

Tidigare har branschen på olika sätt och tillämpningar av lagar och regelverk kunnat anpassa sig till de många förändringarna som varit inom husbilsbeskattning under det senaste decenniet.

”Blir det som nu bereds – och kan beslutas - på tjänstemannanivå på Transportstyrelsen och Skatteverket verklighet, så har vi kommit till vägs ände som företagare inom husbilsbranschen. Då går det inte längre att driva eller investera i affärsrörelsen”, skriver de i brevet till Svantesson och Busch samtidigt som de konstaterar att det är bråttom eftersom förändringen kan träda ikraft inom kort. Skulle förändringen av beskattning enligt modellen ”skälig grund” träda i kraft, beräknas den årliga fordonsskatten för nya husbilar hamna i spannet 36 000-44 000 kronor under de tre första åren.

– Vi vill att Finansdepartementet stoppar det som är på gång på Transportstyrelsen och Skatteverket, samt omedelbart påbörjar arbetet med att ta fram en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell för husbilar, personbil klass II, säger Per Nilsson, ordförande för HRF och fortsätter:

– Vi vill ha en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till dess särart som fordon, att det är ett fordon i första hand avsett för boende och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar. Skatteuttaget ska vara rättvist och eventuella förändringar förutsägbara, som det är nu är det svårt att vara husbilsföretagare!

Sedan tidigare ligger en hemställan från HRF hos Finansdepartementet i frågan.

Kategorier