Möjligheterna som ges med mobilt boende och fördelarna ekonomiskt och klimatmässigt fortsätter att locka.

Minskad nyregistrering av husvagnar – husbilar i nivå med tidigare år

Antalet nyregistrerade husvagnar minskar under februari månad jämfört med för ett år sedan. Antalet nyregistrerade husbilar är marginellt fler.

- Nedgången på vagnar är förväntad då många kunder nu avvaktar utvecklingen. Osäkerhet om elpriser, eventuella räntehöjningar och kriget i Ukraina påverkar såklart även vår bransch säger Per Nilsson, Ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

- Att husbilar håller sina nyregistreringssiffror är delvis en omvänd pandemieffekt. En del bilar som egentligen skulle levererats i höstas kom först nu. Flera återförsäljare upplever att intresset är fortsatt stort men att vissa kunder avvaktar just nu större investeringar, fortsätter Per Nilsson.

- Intresset för både husvagn och husbil är fortsatt stort. Möjligheterna som ges med ett mobilt boende och fördelarna både ekonomiskt och klimatpåverkansmässigt talar fortsatt för en positiv utveckling även om rådande omvärldsläge just nu påverkar även vår bransch, avslutar Per Nilsson.

Husvagnsregistreringar för februari 2023

Under februari månad 2023 registrerades 62 husvagnar (motsvarande månad året dessförinnan registrerades 100). Hittills under 2023 betyder det 99 registrerade husvagnar mot 155 under samma period 2022. I procent innebär detta en minskning med 36,12 %.

Husbilsregistreringar för februari 2023

Februari månads husbilsregistreringar visar 134, medan det i februari föregående år registrerades 128. Hittills under kalenderåret 2023 har det totalt registrerats 200 husbilar, medan det under motsvarande period 2022 registrerades 204. I procent innebär detta en minskning med 1,96 %.