Många nyfikna besökte Stockholm Husvagn Husbil för att titta, fråga och göra affärer!

Nyfikna lockades till Stockholm Husvagn Husbil!

När den nya branschmässan för mobilt boende, Stockholm Husvagn Husbil, stängde dörrarna på söndag kväll var det med glada utställare och besökare som resultat.

Mässan, som arrangerades i Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö och parallellt med mässan Allt för Sjön, lockade totalt 27 113 besökare. Och det var nöjda utställare och besökare som vände hemåt.

- Publiktillströmningen har varit över förväntan säger Jörgen Nyström, Kanslichef på Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund. Framför allt är det kul att vi träffat så många nyfikna och intresserade besökare. Personer som idag inte har vare sig husvagn eller husbil men som har hört talas om vår bransch och vill veta mer. Mässan har verkligen varit ett positivt kvitto på att mobilt boende är attraktivt och att många nya kunder är på väg in till branschen, fortsätter Jörgen Nyström.

Mässan, som arrangerades för första gången, samlade över 50 olika varumärken av husvagnar och husbilar, campers, tältvagnar, taktält och tillbehör.

- På mässan kunde den nyfikna besökaren verkligen se hela bredden av vad vår bransch har att erbjuda, konstaterar Jörgen Nyström. Allt från det allra enklaste till det största och lyxigaste. Utställarna har också gjort gott om affärer, några som avslutades direkt på plats men också skarpa offerter som kommer ge resultat de kommande veckorna.

Camping och mobilt boende är idag så mycket mer än bara fyra veckors sol och bad på semestern. Friheten, att snabbt och enkelt kunna ta sig dit man vill och bo bekvämt med sina egna prylar är det som lockar, oavsett om det handlar om att följa med och titta på barnbarnen när de spelar fotbollsturnering, gå på en teaterföreställning eller besöka vingården i södra Frankrike.

- Möjligheterna som finns med mobilt boende är oändliga och vi vet att husvagnen och husbilen används året runt, i alla väder, säger Jörgen Nyström. Ofta är bilen eller vagnen packad och resklar så det är enkelt att sticka iväg över en natt när något event som lockar dyker upp.

Utvecklingen av campingplatser har också tagit stora steg framåt och servicen de erbjuder är hög. Allt fler campingar har också öppet året runt vilket underlättar för camparna att vara spontana och fria.

- Camping är en folkrörelse och erbjuder möjligheter såväl nära havet eller en sjö som i städerna, vid turistattraktionen, djurparken, vattenlandet eller festivalen. Att camping dessutom är en smart tillfällig boendeform med låga klimatavtryck lockar den nya generationen, säger Jörgen Nyström.

- De positiva besked som kom under fredagen med först att inflationen är på väg ned, indikerande kommande räntesänkningar, och sedan beskedet från Regeringen att malus-delen av skatten på husbilar tas bort, skickade in massor av ny energi till både kunderna och återförsäljarna. Beskedet i förra veckan om det kommande fjärde körkortsdirektivet från EU där tillåten totalvikt för husbilar med vanligt B-körkort höjs till 4 250 Kg hjälper också till att höja stämningen i branschen, avslutar Jörgen Nyström.

Stockholm Husvagn Husbil arrangerades av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund. Mässan återkommer preliminärt parallellt med Allt för Sjön våren 2025.