Val av campingplats och semesterplaner går i vågor beroende på vilken fas man är i livet. Säsongscampandet är som störst när barnen är små och när de har flyttat hemifrån.

Sommarstuga på hjul står högt i kurs – ”Vi ser en tillväxt med 20 procent”

Allt fler svenskar ser fördelarna med att ha en sommarstuga på hjul.

Och trenden med långliggare är tydlig. Många campare väljer samma plats på samma camping – år efter år.

– På vissa av våra campingar har vi långa kölistor där vi inte kan ta emot fler, på andra ser vi en ökning. Som till exempel i Halmstad, där vi ser en tillväxt med 20 procent bara under de två senaste åren, säger Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp.

Under pandemiåren växte intresset för campinglivet avsevärt. Försäljningen av husvagnar och husbilar ökade och det som då kallades ”Svemester-trend” har i dag i stort sett blivit en sanning.

Mikael Wåhlund är chef för region nord på First Camp och han kan intyga att vi svenskar trivs med campinglivet – och gärna på samma plats.

– Framför allt ser vi en ökning när det gäller långliggare under för- och eftersäsong. Under semestern är det många som gärna reser runt, men resten av året vill man utnyttja sitt fordon som en sommarstuga, gärna bara några mil från hemmet.

– Det är också tydligt att det blir fler husbilar på för- och eftersäsongen. Då har du parkering och sommarstugeliv i samma paket.

Två punkter med säsongscamping är tydliga:

• Många väljer att dubblera mellan både sommar- och vintercamping.

• Val av campingplats och semesterplaner går i vågor beroende på vilken fas man är i livet.

Mikael Wåhlund förklarar:

– När barnen är små är det skönt att ligga still på samma plats under säsongen. När de blir större reser man gärna runt, för att sedan återvända till att välja en fast säsongsplats igen när de är utflyttade.

– Och då bor man gärna in sig riktigt ordentligt och gör vagnen till sin sommarstuga.

Vad är det då som lockar campare att boka samma plats år efter år? Sjö- och havsnära campingplatser är alltid populära, men här spelar även fritidsintressen in. Vandrings- och cykelleder, fiskemöjligheter och bra skidåkning är några aspekter som sticker ut.

Men många väljer också destination efter vad campingplatsen har att erbjuda.

– Restauranger och närhet till mataffär brukar vara uppskattat. Likaså utbudet av både barn- och vuxenaktiviteter. Det är viktigt att det finns något för alla åldrar, säger Ingela Lundkvist.

Vissa platser, menar Ingela Lundkvist, är mer populära och sticker ut lite extra. Hon nämner bland annat First Camp i Åhus vid Kristianstad samt First Camp Björkäng i Varberg där långliggarna har blivit egna små samhällen på campingen. Många av dem sedan generationer tillbaka.

– Här handlar det nästan uteslutande om husvagnar där vagnen skapar en trygg hemmakänsla, gärna kompletterad med ett stabilt förtält, trätrall, staket, blommor och veranda.

– Tillsammans bildar de en slags grannsamverkan där alla hjälper till att hålla campingen i ordning. Precis som man skulle göra i ett sommarstugeområde.