Intresset för mobilt boende går mot rekordår men nyregistreringen av husvagnar och husbilar minskar

Svensk Camping går mot rekordår men nyregistreringen av husvagnar och husbilar minskar

Summeringen efter halvårsskiftet speglar en vår kantad av allmän oro för ekonomin på grund av kriget i Ukraina, svag svensk valuta och oro för kommande räntehöjningar. Nyregistreringen av både husvagnar och husbilar minskar. Trots detta är intresset för mobilt boende på rekordnivåer, Svensk Camping, SCR, uppger i sin senaste medlemsenkät att branschen går mot ännu ett rekordår och att bokningsläget är bättre eller lika bra i år jämfört med förra året. Även försäljningen av begagnade fordon går fortsatt bra.

- Många konsumenter avvaktar just nu nyinvesteringar. Osäkerheten om var svensk ekonomi är på väg påverkar beslutsprocessen, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.

- Positivt är dock att intresset för mobilt boende håller i sig, fortsätter Per Nilsson, och så snart ekonomin stabiliserar sig kommer nyregistreringen ta ny fart, spår han och fortsätter.

- Konsumenten är mer medveten idag och vill veta och planera sin ekonomi. Så även om vi kommer se högre räntenivåer framöver är det viktigaste att de är stabila och att det inte kommer stora överraskningar, avslutar Per Nilsson.

Husvagnsregistreringar för juni 2023

Under juni månad 2023 registrerades 231 husvagnar. (Motsvarande månad föregående år registrerades 461.) Hittills under 2023 betyder det 1 176 registrerade husvagnar mot 2 055 under samma period 2022. I procent innebär detta en minskning med 42,77 %.

Husbilsregistreringar för juni 2023

Juni månads husbilsregistreringar visar 343, medan det i juni föregående år registrerades 528 husbilar. Hittills under kalenderåret 2023 har det totalt regi­strerats 1 535 husbilar, medan det under motsvarande period 2022 registrerades 2 118. I procent innebär detta en minskning med 27,53 % för år 2023.