Mobilt boende har blivit ett framgångsrecept när det kommer till stora evenemang som Sweden Rock och orienteringsfesten O-Ringen. Närheten till en husvagn eller husbil bildar en perfekt helhet som inte tappar i popularitet. Foto: Sweden Rock

Sweden Rock fördubblar sin camping - Boendet en del av festivalupplevelsen!

Att åka på stora evenemang och arrangemang har för väldigt många blivit synonymt med att bo i en husbil eller husvagn.

– Till nästa sommar mer än fördubblar vi vår egen campingplats – från årets 350 platser till 750, säger Hannes Emeus, marknadschef på Sweden Rock.

Boendet har blivit ett framgångsrecept när det kommer till stora evenemang som Sweden Rock och orienteringsfesten O-Ringen. Här har musik och idrott, tillsammans med närheten till en husvagn eller husbil, bildat en perfekt helhet som inte tappar i popularitet.

Den stora musikfestivalen Sweden Rock i blekingska Norje märker av tendensen. Här samarbetar arrangören med tio andra campingar där besökarna kan boka in sig, men sedan i somras finns en egen campingplats.

– Hos oss är campingen en stor del av upplevelsen för många, säger Hannes Emeus och berättar att Sweden Rock redan till nästa år ska fördubbla den egna campingytan.

– I år var det premiär för en campingplats i egen regi där vi sparsamt testade med 350 platser. Bokningarna fylldes på snabbt, så till nästa sommar kommer vi att utöka till 750.

En av anledningarna till att så många väljer ett mobilt boende är smidigheten. Campingarna ligger nära området och flera besökare väljer att komma dagarna före festivalen och även stanna kvar efteråt. Då är det skönt med vetskapen om att man bor varmt och torrt, mitt i händelsernas centrum.

– Att bo i husvagn eller husbil har blivit en stor del i själva festivalupplevelsen. Det är inte ovanligt att våra besökare behåller samma plats, med samma grannar, år efter år, säger Hannes Emeus.

En undersökning gjord av Sweden Rock visar att cirka 40 procent av alla besökare under 2023 års festivaldagar bodde i husvagn eller husbil. En procentsats som i stort sett har varit ungefär densamma de senaste fem åren.

– Våra besökare är entusiaster som kommer för att njuta av bra musik, se band och umgås med vänner.

När det gäller O-Ringen har campingen alltid varit väldigt betydelsefull och arrangören av världens största orienteringstävling ser inga tecken på att det skulle minska, tvärtom.

– Under tävlingsveckan är det campingplatsen som är själva navet för deltagarna. Det är här familjer umgås, det är här som klubbgemenskapen frodas inför tävlingsdagarna, säger logistikchef Conny Gunnarsson som de senaste åren har sett en tendens i att det är fler husbilar som kommer till tävlingen.

O-Ringen strävar årligen efter att kunna erbjuda 2 500 campingplatser till sina deltagare – och det är hårt tryck om platserna.

– Ungefär hälften av alla deltagare, det vill säga mellan 8 000 och 10 000 personer, bor på camping, säger Conny Gunnarsson som berättar att det är ett stort pusslande de sista veckorna innan tävling för att anpassa campingen:

– Vi placerar klubbarna tillsammans på campingplatsen för att skapa en ”vi-känsla”. Det har under åren inneburit att just campinglivet har blivit en betydande och viktig del av vårt arrangemang.

Bildtext bild två:

Hannes Emeus är marknadschef på Sweden Rock och ser tydligt hur stort intresset är att åka till festivalen i husbil eller med husvagn. Till nästa år kommer därför den egna campingplatsen att mer än fördubblas, från 350 platser till 750. Foto: Sweden Rock