Så anlägger du en åtel

Jakt på vildsvin kan utövas på många olika sätt men en av de mest populära jaktformerna är åteljakt. Åteljakt kan låta enkelt men det finns mycket man måste tänka på för att lyckas på bästa sätt. Här kommer våra bästa tips!

Val av plats
Det absolut viktigaste man ska tänka på när man startar en åtel är på vilken plats den ska anläggas. Vildsvinen har extremt bra luktsinne och känner en människas vittring på väldigt långa avstånd. Därför är det viktigt att först ta reda på hur vinden oftast ligger. Du vill, om möjligt, alltid ha vinden från åteln med riktning mot kojan eller tornet som jakten ska ske ifrån.
   Vildsvinen trivs bra i tät vegetation där de kan känna sig trygga. Därför är det ett stort plus om man kan hitta ett område mitt inne i en plantering. Där kommer vildsvinen med all säkerhet att känna sig trygga.

Provmata först
Ibland hittar man, vad man själv tror, den "perfekta platsen" för en åtel. Man bygger en vakkoja och ställning till foderspridare och startar upp allt men efter några veckor visar det sig att vildsvinen inte besöker den tänkta åtelplatsen. Då är jobbet du lagt ner förgäves och du får göra om allt igen. Därför är det alltid bättre att provmata en period på den tänkta platsen innan du drar igång på riktigt. Det enda du behöver göra är att spraya eller pensla ut lite Genzo vildsvinstjära på ett träd samt hälla ut lite majs eller en rulltunna med majs i. Du kommer ganska snart se om vildsvinen tycker om sin nya matplats! Vill du ha lite extra hjälp finns attraktiva lockmedel från 5etta och Smäll att addera till majsen.
   När du vet att vildsvinen besöker din åtel är det dags att bygga din åtelplats.

Produkter till åteln
Det finns en mängd produkter för åteljakt och det är svårt att veta vad man ska använda för bästa resultat.
   På Hylte Jakt & Lantman har vi allt du behöver till din åtel. Hos oss hittar du allt från en enkel foderspridare till ett komplett åtelpaket. Vi har ett brett sortiment med lockmedel, foder, åtelkameror, åtelbelysning, foderspridare ställning m.m.

Att mata rätt
När vildsvinen har börjat besöka din åtel och du jagar där så vill du att de ska stanna länge på platsen under sina besök. Mata så lite som möjligt. Ställ in din spridare på olika tider. Det är bra att sprida ca två sekunder vid tre-fyra tillfällen under samma kväll. Vildsvinen är smarta och kommer snart att lära sig vilka tider maten är serverad. Med en foderspridare från Genzo kan du ha sex olika spridningstider per dygn.
   Ett extra tips för att underhålla vildsvinen så länge som möjligt är att har en rulltunna/dunk med t.ex. majs i. Det är en bra sysselsättning och det tar lång tid för vildsvinen att äta upp maten.
   Strö gärna ut hö på din åtel. Detta gör att fåglarna har svårt att plocka upp maten från marken och den får ligga kvar tills vildsvinen kommer. Halmen gör även att det tar längre tid för vildsvinen att äta.

Val av jakttorn
Vad ska du sitta i när du jagar vildsvin? Som du nu vet har vildsvinen extremt bra luktsinne och låter sig inte luras så lätt. Därför är det mycket viktigt att man kan stänga inne så mycket vittring som möjligt. Ett välisolerat torn är klart bäst men det kan även fungera med enklare lösningar som t.ex. vanliga, höga jakttorn, kojor etc.

Håll koll på viltet
Förhoppningsvis kommer du att få många vildsvin och även andra djur på din åtel. Då kommer vi till en annan viktig men rolig punkt: Att hålla koll på vilket vilt som besöker din åtel! Det är både lärorikt och väldigt kul. Då behöver du en åtelkamera. Med en kamera från Bolyguard eller Pro-Optics får du bra bilder till din mail eller i en app i realtid och det blir lätt att se vilka djur som rör sig på din åtel och vid vilken tidpunkt.