Framtidens tandläkare och tandsköterskor utbildas med hjälp av Hypocampus

Företaget Tand i Hand AB grundades 2019 av två tandläkarstudenter under deras sista utbildningsår efter att de identifierat ett behov av stöd för nyutexaminerade tandläkare. Målsättningen var att skapa och distribuera informationsteknik samt fördriva förlagsverksamhet inom tandvård. Därefter tog det inte lång tid innan de lanserade den första handboken inom allmäntandvård, Handbok för tandläkare: en grundläggande orientering för din kliniska vardag.

Kort efter boklanseringen inledde Tand i Hand och Hypocampus AB ett samarbete där Handbok för tandläkare även gjordes tillgänglig för läsare i en interaktiv, digital version via Hypocampus studieplattform Cortexio. Nyligen lanserade de även ett komplett utbildningsmaterial för tandsköterskeutbildningen som utgår från Myndigheten för Yrkeshögskolans föreskrifter för tandsköterskeutbildningar och som utvecklats i samråd med utbildningsaktörer. Sedan årsskiftet använder majoriteten av Sveriges tandsköterskestudenter det nyligen framtagna kursmaterialet i sina studier via studieplattformen Cortexio. Utbildningsmaterialet används redan av fem olika yrkeshögskolor med goda betyg från både utbildare och studenter. Det som gör materialet så uppskattat är att allt innehåll är framtaget just för framtida tandsköterskor och utifrån de kurser som läses under tandsköterskeutbildningen till skillnad från mycket annan litteratur inom odontologi. I materialet finns också egenproducerade illustrationer, tabeller och diagram som underlättar inlärning och förståelse. Genom studieplattformen Cortexio får studenterna tillgång till många funktioner som underlättar inlärningen, inte minst tusentals instuderingsfrågor, möjlighet att anteckna och markera i materialet samt att följa sina individuella framsteg. Flera studenter har också uppskattat möjligheten att få texten uppläst, något som kan underlätta mycket vid repetition eller lässvårigheter. Lärare som använder plattformen har uppskattat att det finns möjlighet att följa upp exempelvis lästid och resultat på instuderingsfrågor för varje student.

Arthur Artlock, en av grundarna av Tand i Hand, motiverar beslutet att lansera tandsköterskematerialet via Hypocampus studieplattform. -Cortexio möjliggör ett unikt upplägg som gör att vi slipper de begräsningar som finns när man skapar utbildningsmaterial eller kurslitteratur som en vanlig bok eller e-bok. Nu kan vi erbjuda utbildningsmaterialet digitalt förpackat via en innovativ plattform som är optimerad för att effektivisera lärande och med grund i pedagogisk forskning.

Mira Florin, den andra medgrundaren av Tand i Hand, fyller i: -Samarbetet med Hypocampus har varit väldigt smidigt, vilket är viktigt för oss. Hypocampus har varit en aktiv del i skaparprocessen och känns som en naturlig del av Tand i Hand-teamet. Genom att ha en och samma kontaktperson under hela projektet underlättas kommunikationen otroligt mycket.

Nästa steg för Tand i Hand är att lansera fler böcker med liknande upplägg som Handbok för Tandläkare. Målsättningen är även att fler och fler tandsköterskestudenter i Sverige skall använda det nyligen framtagna kursmaterialet för tandsköterskeutbildningen.

Hampus Ivert, vd för Hypocampus AB, är mycket nöjd med samarbetet med Tand i Hand. – Vi får otroligt bra respons från kunderna på materialet. Det märks att det finns ett uppdämt behov av bra, digital kurslitteratur för tandläkare och tandsköterskor, säger Hampus Ivert.

www.tandihand.com

www.hypocampus.se

www.cortexio.se

Hampus Ivert, Vd Hypocampus AB, hampus@hypocampus.se, 070-741 00 98