Hyresbostäder i Norrköping – bäst i Sverige på mångfald och inkludering

Hyresbostäder i Norrköping – bäst i Sverige på mångfald och inkludering

På Fastigos stämma den 14 maj tilldelades Hyresbostäder Årets Fastigopris på temat ”Lyckat utfall av mångfald- och inkluderingsarbete”, i kategorin fler än 50 anställda.

Mer än någonsin behöver vi jobba med mångfald och inkludering, såväl i fastighetsbranschen som i samhället i stort. Ur ett arbetsgivarperspektiv handlar det om att tillvarata all kompetens som finns och som en positiv bieffekt bidra till bättre och mer innovativa arbetsplatser. Och ett samhälle som blir bättre för alla.

- Fastighetsbranschen vimlar av goda exempel på mångfald- och inkluderingsarbete. Ängelholmshem och Hyresbostäder i Norrköping är utmärkta exempel på arbetsgivare som har skräddarsytt och utfört win-win-lösningar i sina organisationer, säger Johan Mann, vd på Fastigo.

Hyresbostäder i Norrköping vinner Fastigopriset 2024 med följande motivering:

Genom att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden och integrera dem i sina egna arbetslag, har Hyresbostäder i Norrköping främjat ökad förståelse och respekt för olika kulturer, och skapat en gemenskap som främjar lärande och ömsesidig tillväxt.

- För oss är detta ytterligare en bekräftelse på att vi gör rätt när det kommer till mångfald och inkludering i vårt sätt att arbeta. I samarbete med kommunen har vi sedan flera år tillbaka kunnat erbjuda jobb som servicetrainee hos oss och det har verkligen varit en win-win. Vi och våra hyresgäster ha fått det lilla extra utfört när det gäller rent, snyggt och tryggt. Våra servicetrainees har fått möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden och skaffa sig både kunskaper, erfarenheter och viktiga nätverk, säger Sara Gustafsson, Områdesansvarig i Ljura och en av eldsjälarna bakom arbetet från Hyresbostäders sida.

För mer information kontakta Lars Löfgren, Informationschef tel: 0730-20 15 95 eller Nathalie Molander, HR-utvecklare, tel: 011-21 16 57

Fakta

Fastigo - Fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation omfattar totalt 1 200 medlemsföretag med drygt 20 000 anställda. Medlemsföretagen representerar privata, kommunala och kooperativa företag i fastighetsbranschen.

Hyresbostäder i Norrköping och Ängelholmshem är årets vinnare av Fastigopriset i respektive storleksklass (över/under 50 anställda).