Hyresbostäder vill pröva den nya hyressättningsmodellen

Hyresförhandlingarna har i år helt nya förutsättningar med stora kostnadsökningar och ett nytt sätt att förhandla hyran. Sedan i oktober har Hyresbostäder och Hyresgästföreningen mötts i förhandlingsrummet och trots ett flertal möten ser parterna att vi inte kan nå en överenskommelse som båda parter kan acceptera.

Därför är parterna överens om att Hyresmarknadskommittén (HMK) prövar den förhandlingsmodell som skapats i den s k Trepartsöverenskommelsen mellan Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen. Modellen bygger på fem utpekade faktorer som ska ligga till grund för hyressättningen och bygga på prisutvecklingen de tre senaste åren (2020-2022). Faktorerna är:

- Taxebundna avgifter, ex fjärrvärme, vatten, el

- Förvaltning och underhåll

- Räntekorgens utveckling

- BNP (Bruttonationalprodukt)

- Inflation exklusive hyresjusteringar

I huvudsak finns endast en orsak till att parterna inte kommit överens. Tolkningen av trepartsöverenskommelsen skiljer sig mellan parterna där Hyresbostäder anser att den ska användas som beräkningsgrund och förhandlingsunderlag, medan Hyresgästföreningen inte vill använda den som en ”räknesnurra” utan vill tolka den som en allmän skälighetsbedömning. De olika tolkningarna gör att vi hamnar så pass långt ifrån varandra att det inte är möjligt att hitta en lösning vid förhandlingsbordet.

Beroende på tolkning skiljer sig därmed förhandlingsbuden väsentligt åt. När Hyresbostäder önskar vara modellen och trepartsöverenskommelsen trogen blir yrkandet 9,1 % hyresjustering för 2022. Hyresgästföreningens tolkning om skälighet hamnar istället på 3 %.

Då de olika tolkningarna gör att skillnaden blir stor, vill vi nu att HMK prövar hur den överenskomna hyressättningsmodellen ska tolkas.

Vårt yrkande gäller en hyresjustering från den 1 januari 2023. Då avgörandet nu är hänskjutet till HMK kommer en hyresnivå sannolikt inte kunna genomföras innan årsskiftet. När en ny hyresnivå kan införas ligger utanför parternas påverkan i nuläget.

För ytterligare information vänligen kontakta Lars Löfgren, tel: 0730–20 95 15 (Hyresbostäder) eller Victor Amnéus, tel: 011-21 15 83 (Hyresbostäder).