Portalen firar 10 år!

Portalen firar 10 år!

Välkommen att fira Portalens födelsedag med oss!

I juni var det 10 år sedan Portalen för första gången slog upp sina portar i Hageby. Det firar vi nu med stor mängder av aktiviteter i början på september. Det blir fyra festliga dagar med evenemang, workshops, diskussionspaneler, konserter, uppvisningar och mycket mer.

Sedan 2011 har vi genom mängder av partnerskap, engagemang och hårt arbete stöttat människor i deras personliga utveckling och deras väg mot en ljusare framtid och egen försörjning. Under årens lopp har tusentals personer från mängder av olika länder deltagit i verksamheten.

För många har Portalens verksamhet inneburit en betydligt snabbare väg till etablering i Norrköping. Mellan den 1 och 4 september bjuder vi in till stort jubileumsfirande där vi samlas runt den positiva kraft som uppstår genom samverkan, utbyten och dialog mellan människor.

Alla ni får media är självklart välkomna att fira detta tillfälle tillsammans med oss. Av kända skäl kommer hela evenemanget genomföras utomhus i den fantastiska Paviljongen (bredvid Portalen i Hageby) som uppförts i samarbete med deltagare, Statens konstråd, Boverket, Norrköpings konstmuseum och Hyresbostäder.

Schema för Portalens jubileumsfirande:
Onsdagen den 1 sep
10.15 – 11.15 Öppen dialog, Tema: Att bidra
Samtalet kommer att handla om hur engagemang och att engagera sig i ett nytt sammanhang, ett nytt land, kan vara ett sätt att lära sig och förstå det nya samhället som personen nu befinner i.
16.00 – 17.00 Teaterworkshop med barn
Alla barn är välkomna att prova på teater!

Torsdagen den 2 sep
10.15 – 11.15 Öppen dialog, Tema: Språk via kultur
Det finns många olika sätt att lära sig ett nytt språk, exempelvis via ideella föreningar och kulturella arrangemang. Personer från bl a l föreningar och olika kulturaktörer kommer samtala om sina erfarenheter.

Fredagen den 3 sep
10.15 – 11.15 Öppen dialog, Tema: Mellan arbetskollegor
Dagens arbetsplatser innehåller många mellanmänskliga möten. Möten mellan kollegor, samverkanspartners och arbetsgivare kan se olika ut. Hur ter sig dessa skillnader och hur kan de överbryggas? Bland deltagarna finnas personer som arbetat såväl utomlands som i Sverige för att samtala kring sina erfarenheter.

Lördag 4 sep
11.00 Start, välkomna – Portalen talar
11.15 Sång och musik med Ylva Freij-Ssandberg
11.30 Barnkör sjunger (Mania Hanouch)
11.45 Indisk dans med Nisha Mishra
12.00 Portalen talar
12.15 Sång o musik med Patrick Bunting
12.30 Patrik Lundström uppträder
12.45 Sång och musik med Frida & Henrik
13.00 Portalen talar
13.15 Assyrisk dans med gruppen Orshina
13.30 Olle Vikmång – tal av kommunstyrelsens ordförande, Portalen 10 år!
13.45 Musik med brassensemble från Norrköpings Symfoni-orkester
14.00 Portalen talar
14.15 Sång med Aurelia Page-Croft
14.30 Dansuppvisning med Next Generation
14.45 Dans och sång med Sulayman Ceesay
15.00 Portalen talar – ”tack för att ni kom”, samt prisutdelning tipspromenaden om Globala målen!