Edshus kräver nästan fyra procent i hyreshöjningar nästa år

Edshus AB vill förhandla fram nya hyror för nästa år och har lämnat över ett höjningskrav på 3,95 procent till Hyresgästföreningen.  Kravet är tio gångerer högre än den allmänna kostnadsutvecklingen just nu och därmed går bolaget in på fjärde plats i listan över krav från kommunala bostadsbolag i vår region.

Hyresgästföreningens förhandlingsledare, Anja Schröder, menar att Edshus borde klara av att balansera budgeten utan kraftiga hyreshöjningar:

― Över de fem senaste åren har hyrorna höjts med drygt 15 procent.  Nu måste bolaget börja rätta packningen efter kappsäcken.  Sjunkande räntor och låg inflation påverkar bolaget positivt.  Det borde komma hyresgästerna tillgodo.

För ett hushåll som betalar 4 320 kronor för en tvåa innebär kravet att hyran skulle gå upp 171 kronor i månaden, eller drygt 2 000 kronor per år.

På Hyresgästföreningen förbereder man sig inför förhandlingen och har begärt in tilläggsuppgifter från bolaget efter att ha granskat deras kalkyl.

Parterna har ännu inte bokat något datum när de ska inleda förhandlingen.

De senaste fem förhandlingarna:
Hyresår     Krav          Överenskommelse
2012            5,00 %                    2,60 %