​Högt hyreskrav från STUBO

Allmännyttiga STUBO i Ulricehamn kräver en hyreshöjning med 3,35 procent från och med 1 januari 2019. Bolaget hänvisar till den allmänna kostnadsökningen och ett ökat underhållsbehov. Ändå ett högt yrkande enligt Hyresgästföreningen som menar att det råder goda tider för bostadsbolagen, STUBO inget undantag.

–– Det är ett högt krav givet låga räntor, en god avkastning och att antalet tomma lägenheter är obefintligt. Vi ska nu analysera företagets ekonomi, rådande ekonomiska förutsättningar för 2019 och enkätsvar från hyresgäster. Det är viktigt att parterna utgår från lokala förutsättningar och tar gemensamt ansvar för en hyresrätt som är långsiktigt hållbar, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En lägenhet på 60 kvadratmeter hos STUBO har idag i genomsnitt en hyra på 5 190 kronor. En höjning med 3,35 procent innebär 174 kronor mer i månaden eller 2 086 kronor mer i hyra per år.

Hyresgästföreningens förhandlare

Ann-Christine Josefsson