Hyresförhandlingar för Viskaforshem klara

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget AB Viskaforshem i Borås är klara. Uppgörelsen innebär en genomsnittlig höjning med 1,65 procent. Det kan jämföras med bolagets utgångskrav på 2,5 procent.

Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson konstaterar att Viskaforshem är ett kraftigt belånat företag och därmed svagt rent finansiellt.

Företaget hänvisade inför förhandlingarna till ökade kommunala taxor och att man vill öka underhållet för att klara kommande åtaganden.

– Taxehöjningarna påverkar hyran direkt men räntenivån är inte något större problem i nuläget.

– Hyreshöjningen är rimlig mot bakgrund av att vi vill slå vakt om underhållet och skapa bra villkor för att det ska kunna öka, säger Ann-Christin Josefsson samtidigt som hon efterlyser effektiviseringar så att hyreshöjningar inte blir enda sättet att frigöra mer resurser till underhåll.

Den nya hyran gäller från den 1 april och ett år framåt. Höjningen skiljer mellan olika fastigheter och ligger mellan 0,7 och 1,85 procent.

En lägenhet på 60 kvm med en genomsnittlig hyra på 4 500 kronor får en höjning per månad med knappt 74 kronor eller nästan 890 kronor för hela året.

Ann-Christin Josefsson

telefon 033-29 01 60