​Hyror till förhandling i Tranemo

Kommunägda Tranemobostäder vill höja hyran för sina hyresgäster med 3,3 procent från och med den 1 januari 2019. Det framgår av ett yrkande till Hyresgästföreningen. Kravet motiveras med ett behov av ett kraftigt utökat underhåll och kostnadsökningar som bolaget menar att de inte har fått täckning för i tidigare förhandlingar.

Men givet de allmänna ekonomiska förutsättningarna är det ett högt yrkande, menar Hyresgästföreningen.

– De som förvaltar och äger hyresbostäder har en god avkastning. Något som verkar hålla i sig. Räntan ligger fortsatt på låg nivå, och det är obefintligt med outhyrda bostäder. Med effektiv förvaltning skapar det marginaler för mer underhåll. För många hyresgäster är situationen den omvända med en tuff ekonomisk situation Vi anser dock att det är viktigt att parterna utgår från lokala förutsättningar och att båda parter tar sitt ansvar för en hyresrätt som är hållbar, sägerAnn-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en snittlägenheten i beståndet på 60 kvadratmeter med nuvarande hyra på 4 718 kronor i månaden skulle bolagets krav innebära en hyreshöjning med 156 kronor i månaden, eller 1 869 kronor per år.

Hyresgästföreningens förhandlare

Ann-Christine Josefsson