Mellbo höjer hyrorna för att kunna öka underhållet

Mellerudsbostäder (Mellbo) höjer hyrorna för de flesta av sina hyresgäster vid årsskiftet. Det blev resultatet av förhandlingen med Hyresgästföreningen efter att parterna diskuterat bolagets budget och planer för nästa år.

För fastighetsbolaget innebär det att hyresintäkterna ökar med 1,81 procent men för hyresgästerna varierar höjningen från noll till 19 kronor per kvadratmeter och år. För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen att hyran höjs med 95 kronor per månad. Fastigheterna Humlan 4, Hällan 1:263, Kransen 20 samt Älvan 11 får ingen höjning under 2020.

Bostadsbolaget hade egentligen velat få igenom en höjning på 3,26 procent med hänvisning till att nästan hela fastighetsbeståndet är gammalt och underhållsbehovet stort.

– Under förhandlingen granskade vi Mellbos planer och behov och ställde det mot hyresgästernas intressen. Det framförhandlade avtalet gör att bolaget nu kan satsa mer på underhåll vilket är positivt för de boende, kommenterar Sophia Saukko, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Avtalet omfattar 720 lägenheter.

Sophia Saukko, förhandlare

0722–11 65 41