Tibrobyggen flaggar för höjda hyror

Kommunägda AB Tibrobyggen vill höja hyrorna med 4,56 procent från årsskiftet. På Hyresgästföreningen ställer man sig frågande till kravet som är ett av de högsta i regionen.

Tibrobyggen har kallat till förhandling och kräver att få höja hyrorna med 4,56 procent. Hyresgästföreningens första reaktion är att kravet är orimligt med tanke på att det är gynnsamma tider för fastighetsägare med låga räntor, låg inflation och minimala vakanser.

– Vi har just börjat granska förhandlingsunderlaget och först när det arbetet är färdigt kan vi ta ställning till bolagets krav. Men med fortsatt låga räntor och sjunkande inflation förutsätter vi att överenskommelsen landar på en betydligt lägre nivå, säger Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter med en hyra på 4 315 kronor skulle Tibrobyggens krav innebära en höjning med 197 kronor.

Förhandlingarna börjar den 7 november och omfattar 863 lägenheter.

Robert Gadaan, förhandlare

0722–11 65 41