Slopa hyrskatten! Krav från årsmötet för Hyresgästföreningen Region Mitt

Fullmäktigemötet i Hyresgästföreningen region Mitt krävde slopande av hyrskatten

I lördags, den 14 april, höll Hyresgästföreningen Region Mitt sitt årliga fullmäktigemöte. Ett drygt 100-tal förtroendevalda ombud och medarbetare var närvarande. Mötet hölls på City konferenscenter i Örebro. Mötet antog bland annat ett uttalande där man konstaterar att det finns en hyrskatt på hyresrätter som bostadsrätt och villa har sluppit. De senaste fem åren har regeringen genomfört flera skatteförändringar för dem som äger sina bostäder: Skattelättnader för villaboende uppgår till 31,2 miljarder kronor, varav sänkt fastighetsskatt med 17,1 miljarder, rotavdrag på 8,2 miljarder och ränteavdrag på 5,9 miljarder. Det motsvarar skattelättnader på 16.000 kr för varje villaägare. Jämfört med hyresrätten där tre miljoner hyresgäster betalar en extra hyrskatt som övriga slipper. Hyresgästföreningen presenterade redan för två år sedan en skatterapport tillsammans med Fastighetsägarna och SABO. Den visade att en nybyggd hyresrätt är 2 000 kronor dyrare per månad än ett nybyggt småhus eller en bostadsrätt.

Mötet krävde enhälligt att den utredning över boendeskatter som regeringen nu tillsatt måste komma fram till skarpa åtgärder som verkligen innebär mer rättvisa villkor. Några av kraven är: Investeringsstimulans för nybyggnad av hyresrätter, ROT-avdrag till hyresrätter, låg moms på hyran, slopad fastighetsskatt för hyresrätter och stöd till bostadsföretag på vikande marknader. Det är nödvändigt att ge stimuleras till ett ökat byggande av hyresrätter. Bostadsbristen tvingar unga vuxna att tacka nej till jobb och utbildningsplaster. 248 000 unga vuxna vill just nu ha en bostad, konstateras i uttalandet.

Lars-Åke Larsson, Örebro, omvaldes till ordförande för regionen. Marianne Svensson, Karlskoga, Sten-Olov Eklund, Hedemora, Eva Sten, Örebro, Marie Almqvist, Nyköping, Roger Borg, Ludvika, Hans Linke, Sköldinge, Bengt Fagrell, Hagfors och Jane Carlsson, Säffle utgör styrelse för regionen.

För mer information kontakta Lars-Åke Larsson, ordförande, tfn 070-654 02 63, eller Annakari Berglund, kommunikationschef, tfn 070-695 69 66.

Hyresgästföreningen Region Mitt omfattar Dalarna, Värmland, Sörmland och Örebro län. Vi har över 65.000 medlemmar i 52 kommuner. Vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Alla hyresgäster ska också garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vår regionordförande heter Lars-Åke Larsson .