Halverad hyreshöjning för Staffanstorpshus hyresgäster

Årets hyresförhandling mellan Hyresgästföreningen och Staffanstorpshus AB är nu klar. Från den första april 2012 höjs månadshyran med 2,65 procent. Resultatet innebär nästan en halvering av fastighetsägarens ursprungliga krav.

I samband med årets hyresförhandling begärde Staffanstorpshus AB att få höja hyrorna med 4,2 procent från den 1 mars. Därtill begärde de en tidigare förhandlad årlig höjning på en procent. Det skulle gett en höjning av hyran på 5,2 procent.

Årets hyresuppgörelse innebär förutom hyreshöjningen på 2,65 procent att man är överens om att den extra procenten i tillägg som var bestämd att gälla fram till 2014 är bortförhandlad.

– Det är ett rimligt resultat. Det känns särskilt positivt att vi lyckats förhandla bort den extra procenten som inte heller får läggas till de kommande åren, säger förhandlingsledaren Sten Svensson.

Den avslutade hyresförhandlingen med Staffanstorpshus AB innebär att samtliga hyror för 2012 hos de allmännyttiga bostadsbolagen i region södra Skåne nu är klara.

För mer information kontakta:

Sten Svensson, förhandlingsledare  040-17 43 24

Dan Knutsson, biträdande förhandlingsledare 040-17 53 43