Ta en 10 minuters snabbkurs med nya Hyrespodden i sommar

I sommar startar Hyrespodden, som tar upp frågor som Hyresgästföreningen ofta får från sina medlemmar. Första avsnittet – som släpps 26/7 – behandlar frågor om att hyra ut sin hyresrätt i andra hand – en het fråga efter semesterledigheterna.

Tanken med Hyrespodden är att på 10 minuter ge en snabbkurs i olika frågor inom hyresrätt. Första avsnittet ska ge svar på frågor som: När kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand? Kan jag förlora min lägenhet om jag inte har tillstånd? Och hur gör jag om hyresvärden vägrar låta mig hyra ut?

– Vi på Hyresgästföreningen får en hel del frågor om att hyra ut i andra hand, särskilt på sommaren. I första avsnittet vill vi på ett lättillgängligt sätt ta upp de här frågorna, säger Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen och som tillsammans med sin kollega Christian Lundberg är programledare för Hyrespodden.

Tanken med 10 minuter per avsnitt är att man snabbt ska kunna få svar på sina frågor om hyresrätt. En av de viktigaste frågorna i första avsnittet är vilka skäl man behöver ha för att få hyra ut i andra hand:

– Man behöver ha ett beaktansvärt skäl för att få hyra ut i andra hand, förklarar Josephine Stensson. Det kan vara att du ska bli sambo på prov eller ska plugga eller jobba på annan ort under en tid.

Första avsnittet släpps den 26 juli. I kommande avsnitt kommer Hyrespodden fortsätta ta upp utmaningar som hyresgäster har, som brister i boendet, störningar och när man har rätt till en nedsättning av hyran.

För mer information, kontakta:

Josephine Stensson, jurist, 010-459 23 19
Christian Lundberg, ärendehandläggare, 010-459 23 34