​Hyresgästföreningen bjöd in Civilförsvarsförbundet till Mjällby

Att man som privatperson förväntas klara sig på egen hand i upp till 72 timmar om krisen kommer, är det kanske inte så många som vet. Hur klarar man en sådan kris och vad bör man tänka på redan nu? Hyresgästföreningen i Mjällby undrade samma sak och igår kunde närmare 30 personer få svaren på de frågorna.

Hyresgästföreningen i Sölvesborg- och Olofström bjöd tillsammans med ABF igår in Civilförsvarsförbundet till Hyresgästföreningens lokal i Mjällby. Tanken var att låta hyresgästerna i bostadsområdet få veta mer om hemberedskap och om det som inte får hända händer.

– Vi fick många bra tips och råd kring vad man bör ha hemma redan nu och vad en akutlåda bör innehålla, säger Helene Gustafsson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Föreläsningen hölls av Agneta Elmdahl från Civilförsvarsförbundet och hon berättade om hur viktigt det är att ha tänkt igenom olika alternativ och inventera vad du som privatperson har hemma.

Korta tips på vad en akutlåda innehåller:

-Reservmat så som konserver och torra livsmedel

-Ficklampa med extra batterier

-Vatten

-Toalettpapper

-Radio som inte bara går på el

-Lista på viktiga nummer och medicinrecept

-Kontanter