Hiphopbussen i Karlskrona.

Hyresgästföreningen på turné med Hiphopbussen

I veckan körde Hiphopbussen genom Hyresgästföreningen region Sydost och fångade upp intresset för musikgenren bland bostadsområdens ungdomar. I onsdags parkerade bussen i Jönköping och igår torsdag i Karlskrona.

– Jag är väldigt nöjd med att vi fick Hiphopbussen till Karlskrona. Det var en härlig eftermiddag och kväll där Kungsmarken verkligen levde upp, säger Ida Larsson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen gör tillsammans med ABF och Folkets Hus och Parker en turné med Hiphopbussen genom Sverige. I veckan var det region Sydost tur och intresset för arrangemanget var stort.

– Det var fett kul, säger en kille boende i bostadsområdet Kungsmarken i Karlskrona efter att ha fått hitta de rätta beatsen tillsammans med Red Line Records-legenderna Masse och Salla Salazar.

Dubbeldäckaren som var uppställd utanför mötesplatsen Panncentralen på Kungsmarken fylldes av hiphopintresserade ungdomar.

– Jag tror det är den starkaste genren som finns här i området. När ungdomarna kommer hit till Panncentralen är det nästan alltid hiphop de vill lyssna på. Musiken betyder mycket för området, säger Sebastian Chavez, verksamhetsledare på Panncentralen.