Som medlem i Hyresgästföreningen kan hyresgäster få juridisk hjälp vid eventuella tvister.

”Tacksam för att jag är medlem. Kände mig aldrig ensam.”

Två månader efter flytten kom chocken, bokstavligt talat, som ett brev på posten. Den före detta hyresvärden i Ljungby krävde ersättning om cirka 14 000 kronor.

– Tack och lov är jag medlem i Hyresgästföreningen och fick hjälp, säger Serhat Aslan.

När familjen Aslan flyttade ifrån sin lägenhet i Ljungby utförde hyresvärden en besiktning av lägenheten. Vad som stod i protokollet var ingenting som diskuterades på plats utan Serhat skrev under och familjen flyttade in i sin nya lägenhet i Växjö utan att tänka mer på det.

Två månader senare kom ett brev från den förra hyresvärden, en faktura på cirka 14 000 kronor. Fakturaspecifikationen visade alla brister som radats upp på besiktningsprotokollet och hyresvärden tyckte nu att Serhat, som hyresgäst, gjort sig skyldig att betala för detta.

Serhat Aslan som några månader tidigare gått med i Hyresgästföreningen ringde rådgivningen.

– Jag blev väldigt chockad men kände mig så tacksam för att jag valt att bli medlem. Det är det bästa beslutet jag tagit. Jag kände mig aldrig ensam, säger Serhat Aslan.

När Ena Hodzic, processjurist på Hyresgästföreningen, fick ärendet på sitt bord rådde det ingen tvekan om att hon ville företräda hyresgästen vid kommande förhandlingar för att få beloppet sänkt.

– Medlemmen hade i och för sig skrivit under besiktningsprotokollet och därmed erkänt sig skyldig att ta kostnaden för åtgärdande. Men det framgick inte någon summa samt att vi menade att inte medlemmen skulle stå för allt då vi bedömde att vissa av punkterna mer föll under normalt slitage än hyresgästens åverkan, säger hon.

Efter förlikning i tingsrätten kunde kostnaden sänkas och Serhat behövde endast betala 7 500 kronor istället för de 14 000 kronor hyresvärden först krävt.

– Hade jag inte haft Hyresgästföreningens hjälp vet jag inte vad som hänt, då hade jag nog fått betala allt, säger Serhat Aslan.

• Sociala frågor, allmänt

• kronoberg