Fler hot om vräkning och fler som störs

Fler hyresgäster på Gotland blir uppsagda och fler hyresgäster blir störda av sina grannar. Hyresgästföreningens jurister ser kopplingar mellan ökningen och en hårdare bostadsmarknad till följd av bostadsbristen.

Nya nationella siffror från Hyresgästföreningen visar att både uppsägningar och störningar är vanliga ärenden när medlemmar ringer in till föreningens jurister för att få hjälp.

– Vi har märkt att klimatet på bostadsmarknaden har blivit hårdare. Hyresvärdarna vet att de enkelt kan få nya hyresgäster och många hyresgäster är rädda för att bli uppsagda. Bostadsbristen gör också att man tränger ihop sig och trångboddheten kan leda till att grannar känner att de blir störda, säger P-G Nyström, chefsjurist på Hyresgästföreningen.

På Gotland har Hyresgästföreningens jurister den senaste tiden sett att fler hyresgäster blir uppsagda. Över tid har man även märkt en ökning av störningsärenden, där medlemmar hör av sig för att de blir störda av sina grannar. Störningarna kan handla om allt från barn som leker till grannar som inte kommer överens.

Det är viktigt att veta att man som hyresgäst alltid har rätt att protestera mot en uppsägning. En hyresgäst har i normala fall besittningsskydd, vilket innebär att hyresgästen har rätt att bo kvar i sin bostad och att det krävs sakliga skäl för att bli uppsagd. Man kan bli uppsagd på grund av att man stört grannarna, men det är relativt ovanligt eftersom det krävs tydliga bevis för störningarna.

– Den stora bostadsbristen har gjort att många hyresvärdar i dag har en lägre toleransnivå gentemot sina hyresgäster och är snabbare än tidigare på att skicka uppsägningar. De vet att en ny hyresgäst snart flyttar in. Samtidigt är folk väldigt rädda för att förlora sin bostad eftersom de vet att det är så pass svårt att hitta en ny, säger P-G Nyström.

P-G Nyström, chefsjurist Hyresgästföreningen region Sydost.
E-post: p-g.nystrom@hyresgastforeningen.se

• Gotland